Maisterit kaupparetkellä

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva

– Mä tuun tänne kyllä kesätöihin.
– Niin mäkin. Täällä on kivaa ja kaikkia jänniä paikkoja.
– Ois hauskaa, kun sais maistella kaikkia tuotteita. Voitaisiin olla S-marketin maistereita.

Tämä ytimekäs keskustelu käytiin Keuruun ala-asteen 4B-luokan tyttöjen kesken, kun he olivat luokkakavereidensa kanssa S-marketissa tutustumassa kaupan arkeen, tiloihin ja valikoimiin. Retken aikana selvitettiin muun muassa, mistä tuotteet tulevat kaupan hyllyihin, mitä tietoa tuotepakkaukset sisältävät, mistä syntyy ruokahävikki, mitkä tuotteet ovat terveellisiä ja miten kaupassa pitää käyttäytyä ja toimia.

Retki kauppaan on S-ryhmän ja Ruokatieto Yhdistyksen suunnittelema opintokokonaisuus, joka tukee opetussuunnitelman "ulos luokasta oppimaan" -ajattelua, kannustaa löytämään uusia oppimisympäristöjä koulun ulkopuolelta, monipuolistaa oppimista ja haastaa oppilaat havainnoimaan itse.

Yhteiskuntaoppia ja kuluttajataitoja

Keuruun ala-asteen nelosluokkalaisten opettaja Marko Valkeinen arvioi retken kauppaan ennakoivan hyvin kevätlukukaudella oppilaille virallisesti uutena aineena alkavan yhteiskuntaopin opintoja.
– Olemme tehneet ennakkoon erilaisia tehtäviä ja sopineet pelisäännöistä valmistautuessamme päivään. Retkellä oppilaat on jaettu ryhmiin, joilla on erilaisia tehtäviä myymälässä, henkilökunnan haastattelusta tuotteiden sokerin määrän selvittämiseen. Jälkikäteen retken anti puretaan luokassa, Marko Valkeinen kuvaili.
– Me olemme tässä oikein mielellämme mukana. Oppilaat ovat todella kiinnostuneita kaupan toiminnasta, kyselevät paljon, tekevät kuluttajataitoja kehittäviä tehtäviä innostuneesti ja tutkivat mielenkiinnolla varsinkin myymälän takatiloja, joita he eivät vanhempiensa kanssa kaupassa asioidessaan pääse näkemään, marketpäällikkö Minna Varjoranta jatkoi.

Retki opettaa ruoan arvostusta

3.-4.-luokkaisille parhaiten soveltuva Retki kauppaan -opintokokonaisuus on syntynyt  S-ryhmän Ruokamanifestin innoittamana. Manifestin tavoitteena on luoda valoisaa tulevaisuutta suomalaiselle ruoalle. Kaupparetki opettaa ymmärtämään tuotteiden taustoja ja arvostamaan ruokaa.
Retkeä pilotoitiin pääkaupunkiseudulla viime keväänä kahdessa koulussa, joista saatujen myönteisten palautteiden kannustamana toiminta on laajentunut useiden osuuskauppojen alueille. Keskimaasta on mukana kouluyhteistyössä syksyn ja talven aikana tällä tietoa kymmenkunta S-marketia. Ensimmäisinä kaupparetkiä on Keuruun lisäksi tehty Petäjäveden ja Laukaan S-marketeihin.

Keuruun ala-asteen 4B-luokan 20 oppilasta tuli opettajansa Marko Valkeisen kanssa retkelle kauppaan. Myyjä Johanna Jantunen esitteli oppilaille kaupan arkipäivää ja toimintaa.
Keuruun ala-asteen 4B-luokan 20 oppilasta tuli opettajansa Marko Valkeisen kanssa retkelle kauppaan. Myyjä Johanna Jantunen esitteli oppilaille kaupan arkipäivää ja toimintaa.

 

Charlie ja Aatu olivat saaneet tehtäväkseen marketpäällikkö Minna Varjorannan haastattelun. Heille selvisi muun muassa, mitä kaupan ruokahävikille tehdään ja mitkä ovat myydyimpiä tuotteita.
Charlie ja Aatu olivat saaneet tehtäväkseen marketpäällikkö Minna Varjorannan haastattelun. Heille selvisi muun muassa, mitä kaupan ruokahävikille tehdään ja mitkä ovat myydyimpiä tuotteita.

 

Venla ja Sinna selvittivät tuotteiden alkuperämaita.
Venla ja Sinna selvittivät tuotteiden alkuperämaita.

 

Oppilaiden mielestä mielenkiintoisin paikka kaupassa oli pullohuone.
Oppilaiden mielestä mielenkiintoisin paikka kaupassa oli pullohuone.

Valma, Linea ja Kianna tutkivat tuotteiden viimeisiä käyttöpäiviä ja parasta ennen -päiväyksiä. He olivat ennakkoon opetelleet, mitä eroa on näillä kahdella päiväysmerkinnällä.
Valma, Linea ja Kianna tutkivat tuotteiden viimeisiä käyttöpäiviä ja parasta ennen -päiväyksiä. He olivat ennakkoon opetelleet, mitä eroa on näillä kahdella päiväysmerkinnällä.

Tuotteet ja päivämäärät kirjattiin huolellisesti muistiin.
Tuotteet ja päivämäärät kirjattiin huolellisesti muistiin.

Saara ja Kerttu tekivät kaupassa käyttäytymisestä videon.
Saara ja Kerttu tekivät kaupassa käyttäytymisestä videon.
– Kävellään rauhallisesti ja puhutaan hiljaisesti. Ei meluta, juosta tai istuta ostoskärryissä, tytöt kertasivat säännöt.

Retki kauppaan -opintokokonaisuuden aineistot on suunnitellut ja tuottanut Ruokatieto Yhdistys, jonka tehtävänä on edistää suomalaista ruokakulttuuria ja kotimaisen elintarvikeketjun tunnettuutta.
Retki kauppaan -opintokokonaisuuden aineistot on suunnitellut ja tuottanut Ruokatieto Yhdistys, jonka tehtävänä on edistää suomalaista ruokakulttuuria ja kotimaisen elintarvikeketjun tunnettuutta.

Liina, Valma ja Kianna miettivät, mitkä ovat heidän hedelmäsuosikkejaan.
Liina, Valma ja Kianna miettivät, mitkä ovat heidän hedelmäsuosikkejaan.

Retken lopuksi jokainen oppilas sai valita hedelmä- ja vihannesosastolta mieleisen tuotteen matkaevääksi. Onni ja Leevi päätyivät sujauttumaan kestohevipusseihinsa tuorekurkut.
Retken lopuksi jokainen oppilas sai valita hedelmä- ja vihannesosastolta mieleisen tuotteen matkaevääksi. Onni ja Leevi päätyivät sujauttumaan kestohevipusseihinsa tuorekurkut.

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.