Vuoden kiivain kauppapäivä

Käyttäjän Mikko Junttila kuva

Hyvää Juhannusta Prismasta!

Juhannuksen aatonaatto on vuoden kiivain kauppapäivä – me olemme valmiita siihen 

Vuodessa on useampia pyhiä, joiden yhteydessä on aina kovia myyntejä ja korkeita asiakasmääriä. Joulu on siitä erilainen kuin esim. Juhannus, että silloin korkeammat asiakasmäärät kestävät useita päiviä, mutta Juhannuksen aatonaatto on yksi vuoden kovimpia yksittäisiä päiviä asiakasmäärillä mitattuna.

Laajat aukioloajat tulevat osakseen tasaamaan yksittäisiä ruuhkahuippuja ja näin ollen toivon mukaan asiointi säilyy sujuvana läpi pyhän. Meillä on muutamia perustehtäviä, joista pidämme kiinni. Halputuus on toimintamalli, jolla varmistamme pysyvästi halvan hintatason, toinen vähintäänkin yhtä tärkeä asia on asioinnin helppous.

Helppouteen on useita elementtejä, kuten leveät parkkiruudut, sujuva kassapalvelu sekä avoimet ja selkeät käytävät, mutta myös aukioloajalla haluamme tarjota asiakkaille vapaamman arjen ja juhlan. Asiakas voi nyt itse päättää mikä päivä ja kellonaika on hänelle paras aika asioida kaupassa. Tällä hetkellä keräämme kokemuksia siitä, miten laajemmat aukioloajat toimivat niin arkena kuin eri juhlapyhinä ja myöhemmin tänä vuonna sitten analysoidaan, miten asiakasvirrat ovat käyttäytyneet. Asioinnin helppouden yhtenä osa-alueena on myös tietyllä tapaa hyvä tuotesaatavuus.

Tuotesaatavuuden eteen paljon työtä päivittäin

Säädämme automaattitilausjärjestelmiä ja käymme läpi muistilistoja, eri sesongin ja kauden tuotteiden menekeistä. Tavoitteena on aina varmistaa maksimaalinen tuotesaatavuus, olipa sitten arki tai juhla. Juhannuksen saatavuuden eteen on aloitettu tekemään työtä jo useampi viikko sitten, kun tilausjärjestelmälle on laskettu ennusteista parametreja. Varsinainen fyysinen tavaran tankkaus hyllyyn on aloitettu jo viime viikolla. Juhannuksena kuten muinakin vilkkaina pyhäpäivien seutuina me olemme siirtyneet vahvasti yöpurkuun. Tavara tulee illalla ja me lataamme tavaraa hyllyyn läpi yön, jotta aamusta on kauppa kunnossa.

Vaikka kauppaa on tehty pitkään ja siihen on joitain uutuusjuttujakin matkalla tullut tekemiseen ja toimintamalleihin, on kuitenkin päivän selvä asia, että samat perusasiat kaupan pitämisessä pätevät edelleen. Halpa hinta, laaja valikoima, helppo asiointi ja iloinen palveluasenne ovat se resepti, jolla me olemme päättäneet varmistaa mm. Juhannuksen paremman asiointikokemuksen.

Nähdään kaupalla ja hyvää Juhannusta!

Terveisin,
Mikko
Prismajohtaja
Prisma Seppälä

Mikko Junttila
Mikko on Prisma Seppälän prismajohtaja.