Jatkuvasti paras kaikessa

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
  • – Jokainen S-market on kiistattomasti paikkakunnan tai alueen paras ruokakauppa, Nina Röppänen kiteyttää laatuohjelman tavoitteen.

– Jokainen S-market on kiistattomasti paikkakunnan tai alueen paras ruokakauppa, Nina Röppänen kiteyttää laatuohjelman tavoitteen.

Laukaan S-market on yksi kahdeksasta, eri puolille Suomea sijoittuneista pilottiyksiköistä, joissa etsitään tärkeimpiä tehtäviä ja määritellään parhaimpia käytäntöjä levitettäväksi koko ketjun jokapäiväisiksi toimintatavoiksi. Laatuohjelmalla halutaan varmistaa, että jokainen S-market on paikkakuntansa paras ruokakauppa, onpa kyse tuotelaadusta, valikoimista, saatavuudesta, ostamisen helppoudesta tai ystävällisestä ja toimivasta palvelusta.

Asiakas toivoo hyvältä ruokakaupalta monenlaisia asioita. Edullinen hinta on erittäin tärkeää, mutta vaakakupissa painavat toki muutkin asiat, muun muassa hedelmien ja vihannesten tuoreus, valikoimien osuvuus ja ajankohtaisuus, sujuva asiointi sekä ystävällinen palvelu. S-marketien uusi laatuohjelma keskittyy kaikkiin näihin eri elementteihin, tavoitteena jokaiselle asiakkaalle parhaan tarjooman ja ostokokemuksen takaaminen.

– Laatuhankkeen aloitus tuli meille hyvään saumaan. Olimme jo alkuvuodesta tehneet monia muutoksia toimintatapoihin ja esillepanoihin, jotta kokonaisuus toimisi sekä meidän että asiakkaan kannalta paremmin. Olimme aloittaneet laadun parantamisen tietämättä valtakunnallisesta ohjelmasta, Laukaan S-marketin päällikkö Nina Röppänen kertoo.

Tyhjiä hyllypaikkoja vähemmän

Pilottimyymäläksi nimeämisen jälkeen S-marketin henkilökunta ryhtyi yhä pontevammin pohtimaan tärkeimpiä päivittäisiä tekemisiä ja keinoja työn sujuvoittamiseksi niin, että asiakas saa kokonaisvaltaisesti parempaa palvelua. Kärkiasioiksi nostettiin muun muassa tuotteiden saatavuus ja tuoreus, esillepanojen ylläpito sekä tavaroiden hyllyttäminen.

– Uusien toimintatapojen ansiosta esimerkiksi tuotteiden saatavuus on parantunut merkittävästi. Hyllypuutteita on päivittäin noin 50 aiempaa vähemmän, Nina kertoo.

Jenny Pasasen hyllytysvauhti on niin kova, että kuvaaja ei tahdo pysyä perässä.
Jenny Pasasen hyllytysvauhti on niin kova, että kuvaaja ei tahdo pysyä perässä.

Parempi hedelmä- ja vihannesosasto

Vanhenemassa olevien tuotteiden punaiset alennustarrat laitetaan Laukaan S-marketissa pakkauksiin jo aamulla. Hyllyttämättömien tuotteiden varastointi on myös aiempaa järjestelmällisempää ja loogisempaa, mikä lisää tehokkuutta ja vähentää askelia.

– Panostamme entistä enemmän myös siisteihin hyllyihin ja esillepanoihin, mikä onkin kohentanut mukavasti myymälän yleisilmettä. Positiiviset palautteet kertovat, että asiakkaatkin ovat panneet asian merkille esimerkiksi hedelmä- ja vihannesosastolla, jossa esillepanot ovat kaunistuneet ja tasalaatuistuneet.

Sari Tikka vahvistaa kuormanpurun lomassa kassalle tuorekurkun hinnan.
Sari Tikka vahvistaa kuormanpurun lomassa kassalle tuorekurkun hinnan. 

Vastuuta ja valtuuksia

Nina muistuttaa, että matka kaikilla osa-alueilla jatkuvasti parhaaksi onnistuu vain henkilökuntaa vahvasti mukaan osallistuttamalla.

– Olemme menneet koko ajan enemmän siihen, että porukka miettii ja ehdottaa itse toimivampia tekemisen tapoja. Myyjämme ovat oman työnsä parhaita asiantuntijoita, joilla on paljon annettavaa. Jatkuvan kehittymisen edellytyksenä on, että henkilökunta viihtyy työssään, arvostaa omaa tekemistään ja saa riittävästi vastuuta ja valtuuksia, Nina korostaa.

– Meidän kaikkien keskimaalaisten on hyvä muistaa, että Keskimaa ei maksa meille palkkaa, vaan asiakas. Siksi hän ansaitsee jatkuvasti parasta laatua, kiteyttää Laukaan S-marketin kakkonen Sari Pitkänen. 

Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.