Kyltti, digi vai ihminen?

Käyttäjän Mikko Junttila kuva

Parempia opasteita

Mistä ratkaisu toimivaan opastukseen?

Uusi Prisma on nyt pyörinyt jo tovin ja olemme saaneet myymälän opastavuudesta sekä asiakkaiden WC -tiloista niin kehuja kuin moitteitakin. Osa käytävävälien opasteista on joidenkin mielestä kirjoitettu liian pienellä, kun taas osa on ollut sitä mieltä, että ne ovat erinomaiset. Tuplasimme WC-tilat vanhaan verrattuna ja toimme toiveesta yhden WC:n sisälle myymäläkiertoonkin, mutta edelleen tulee palautetta, että liian vähän ja väärissä paikoissa. Selkeästi haastava asia tämä myymälänopasteiden ja WC-tilojen sijoittelu ja määrittely, niin että ne aidosti palvelevat asiakasta. Haluamme kuitenkin saada tämän kuntoon.

Eniten etsityt asiat TOP 3 uudessa Prismassa ovat alakerran WC-tilat, parkkihalli ja kesäpiha ja maalit. Kaikkia näitä yhdistää se, että nämä eivät ole ns. perusreitin varrella. Hiljalleen tilanne on kohentunut itsestään, mutta olemme myös reagoineet asiaan välittömästi lisäämällä opastusta. P-hallin eteen tuli lisäpyloni opastamaan sisäänajoa ja WC-alueen sekä kesäpihan suuntaan on jo lisätty ja osin on vielä tulossa lisää opastusta. Osa kylteistä on pitänyt mittailla ja teettää erikseen ja toimitusajat ovat kohtuullisen pitkiä. Ensi viikolla kyltit ovat kuitenkin kaikki paikallaan. Kaikkea ei kuitenkaan voi täysin mekaanisesti ratkaista, vaan tarvitaan myös henkilökunnalta hyvä palveluasenne, jolla puuttuvat opastekyltit paikataan.

Vaikka kyltit ja opasteet on sijoitettu miten huolella ja digitaalinen maailma toisi erilaisia interaktiivisia välineitä, niin ihminen tulee aina olemaan osa opastamisen prosesseja. Eri ikäryhmät tulevat aina tarvitsemaan erilaista palvelua ja välineitä opastukseen. Me olemme tämä tunnistaneet ja tulemme kiinnittämään tähän huomiota. Onhan kauppa monelle olohuone, johon tullaan viihtymään ja tapaamaan tuttuja päivittäin.

Olen huomannut, että opasteiden puuttuminen on pieni pahe, jos niihin reagoidaan. Palaute ohjaa meidän tekemistä. Lupaus sinulle parhaasta ei ole meille taakka, vaan toimintapa. Tehdään yhdessä kaupassa käynnistä mukava ja viihtyisä kokemus. 

Terveisin,

Mikko
Prismajohtaja
Prisma Seppälä

Mikko Junttila
Mikko on Prisma Seppälän prismajohtaja.