Miten liikuntarajoitteiset asiakkaat huomioidaan isossa marketissa?

Käyttäjän Mikko Junttila kuva

Asioinnin helppous erityisryhmille

Paljon keskustelua herättävä aihe myymälän suunnittelussa on asiakkaat, joilla on tilapäinen tai pysyvä liikkumista rajoittava tekijä. Tämän asiakasryhmän huomiointi on haastavaa, jotta kaikki tulee huomioiduksi.

Meillä otettiin asiaa jo suunnitteluvaiheessa kohtuullisen paljon huomioon, mutta siltikin jäi vielä kotitehtäviä opittavaksi tuleviin projekteihin. Muistutuksena kaikille, että mikäli haluat varmistaa isossa myymäläkokoluokassa asiakkaan viihtymisen, et koskaan voi laittaa liikaa penkkejä. Meillä niitä on nyt yhteensä 64 istumapaikan verran ja vaikuttaisi toimivan hyvin. Osa on yksittäisiä ja osa kolmelle hengelle. Yksi malli on vähän matalampi ja toinen taas korkeampi käsinojilla varustettu. Osa ulkona odotuspaikoilla, osa aulassa ja loput kaupan sisällä. Myös sijoitteluun tulee kiinnittää huomioita. Penkkien lisäksi on monia muita asioita, jotka ovat kriittisen tärkeitä, kuten wc:t.

WC-tilojen sijoittelu, määrä ja varustelu tulee olla pohdittu huolella. Meillä on osin haastavaksi osoittautunut wc-tilojen sijoittelu eri puolille kiinteistöä. Parempi olisi saattanut olla keskittää kaikki yhteen paikkaan selkeyden vuoksi. Toimme kaksi inva-wc/lastenhoitohuonetta myymälätasoon ja yhden myymäläkierron sisälle, mutta nämä tuntuvat herättävän ikävästi myös negatiivista palautetta, koska niitä käyttävät väärät henkilöt, joiden ei ole tarkoitettu niitä käyttävän. Tilanne on oikenemaan päin, mutta alkuun oli haastava, koska varsinaiset alakerran isot wc-tilat olivat monelle ”liian kaukana”. WC-tilojen varustelu ja kalusteiden korkeuksien suunnittelu on myös tärkeää liikuntarajoitteisille asiakkaille. Tähän tulee perehtyä ja sijoittaa asiat optimaaliseen korkoon, jotta niihin on helppo ylettyä.

Myymälävarustukseen kannattaa ottaa pyörätuolit ja niihin tarkoitetut ostosvaunut. Tämä helpottaa myös ostosten tekemistä ja kun vielä yhden sovituskopin vähintään tekee isompana kuin muut, jotta sinne sopii esim. pyörätuolin kanssa tai avustajan kanssa, niin myös sovittaminen on näin mahdollista. Tässä sovituskopissa voi myös harkita peilin sijoittamista vähän alemmas ja tekemällä vähän normaalia korkeamman penkin, jotta sovittaminen on helpompaa tältäkin osin. Toki perusasiat, kuten kynnykset ja oviaukkojen leveydet jne, tulee olla kunnossa.

Myös piha-alueella pysäköintipaikkojen suunnittelussa tulee ottaa inva-paikkojen sijoittelussa huomioon niiden määrä, sijainti ja merkintä. Meillä on invapaikat sijoitettu kaikkien sisäänkäyntien lähettyville, joisa ehkä parhaat löytyy aina lämpimästä parkkihallista säältä suojassa. Yhteensä inva-paikkoja tulee olemaan meillä yhteensä 26 kpl, joista 10 on vielä tulollaan valmisteilla olevan pihan kohdalla. Kaikki on myös merkitty sinisellä extra leveällä ruudulla ja kilvellä.

Tiivistetysti, muista varmistaa helppo asiointi, riittävä levähdys- ja helpotuspaikkojen määrä sekä toimivuus, niin on jo monta tyytyväistä asiakasta. Ja monta muuta kohtaa voi paikata hyvällä asiakaspalvelulla.

Mikko
Prismajohtaja
Prisma Seppälä
#sinulleparasta #uusiprisma #kaydaanyhdessakaupassa

Käyttäjän Mikko Junttila kuva
Mikko Junttila
Mikko on Prisma Seppälän prismajohtaja.