#sinulleparasta Prismaa uudistettiin asiakkaiden ehdoilla

Käyttäjän Mikko Junttila kuva

Keski-Suomen laajin valikoima, edullisin hinta ja helpoin asiointi.

Suomen ensimmäinen, vuonna 1972 perustettu, Prisma koki totaaliuudistuksen 2016, kun sen uusi painos valmistui. Ihmetystä on aiheuttanut, miksi jo nyt kolme vuotta uuden myymälän avauksen jälkeen teimme uudistusta valikoimaan liittyen. Olemme alusta asti kuunnelleet asiakkaita tarkalla korvalla ja kehittäneet kauppaa paremmin ja paremmin asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Viime vuonna totesimme toiveista päätellen, että meidän on tarve toteuttaa laajempi uudistus, jotta voimme aidosti vastata odotuksiin.

Asiakkaat ovat ottaneet uuden Prisma Seppälän alkuperäisiä odotuksia vilkkaammin vastaan, jota puolestaan vielä kauppakeskus Seppä vauhditti. Tämä kolmen vuoden matka avauksesta on myös muuttanut asiakkaiden odotuksia erityisesti tuotevalikoiman laajuuteen, niiden kohtaamisjärjestykseen ja myymälän opastuksen toimivuuteen liittyen. Näin ollen käynnistimme suunniteltua aikaisemmin valikoimaa sekä opasteita koskevan uudistushankkeen.

Prisma Seppälässä on luonnollisesti alkujaan ollut jo laaja valikoima, mutta on tuotealueita, joissa jouduimme avauksen yhteydessä tekemään kompromisseja, jotta tila saatiin riittämään. Näitä tuoteryhmiä olivat mm. makeiset, kahvit sekä teet, jotka saivatkin nyt uudistuksessa merkittävästi lisää valikoimaa.  Valikoimalukumäärä on hivenen suhteellinen käsite, joka vaihtelee vuoden ajankohdasta riippuen. Mm. jouluisin myymälässä on enemmän nimikkeitä tarjolla kuin muin ajankohtina. Uudistushanke toi meille noin 1000 uutta tuotetta, jolloin valikoimamme päivittäistavaroissa on n. 23000 tuotetta. Arvioisin, että korkeimmillaan valikoiman määrä voi nousta jopa 25000 tuotteeseen, mutta kuten todettua, vaihtelua on. Keski-Suomessa tuotetut elintarvikkeet ovat meille todella tärkeässä roolissa. Seppälän Prismassa on valikoimassa n. 1100 paikallista tuotetta n. 75 eri toimittajalta. Lähituotteet ovat tärkeä osa kokonaisuutta ja teemmekin Keskimaalla tiivistä yhteistyötä tuottajien kanssa.

Lisää tilaa ja hyllymetrejä kahville

Valikoiman määrän lisäksi merkittävä osa valikoimauudistushanketta on ollut tuotteiden tilojen kasvattaminen. Mm. UHT-maidot, juustot, pastat sekä riisit saivat uudistuksessa merkittävästi lisää tilaa. Teolliset elintarvikkeet saivat yhteensä uudistuksessa lisää tilaa n. 100 moduulia ja kylmästä myytävät tuotteet kasvattivat tilaa myös yli 40 metriä, joka tarkoittaa yhteensä useita satoja hyllymetrejä. Tilat helpottavat myös henkilökunnan näkökulmasta tavarapelin ja palveluiden pyörittämistä ja ne mahdollistavat tehokkaat toimintamallit. Asiakkaalle tämä näkyy hyvänä palveluna, runsaina esillepanoina ja edullisina hintoina.

Isot tilat tuovat haasteen tuotteiden ja palveluiden löydettävyyteen, josta olemmekin saaneet palautetta matkan varrella tasaisesti. Opasteita ja viestintää on lisätty, mutta uudistuksessa päivitimme kaikki myymälän käytäväopastetekstit asiakkaiden toivomalla tavalla. Normaaliopasteiden lisäksi pidimme uudistuksen valmistumisen jälkeen lisäopastusta lattioissa, hyllypäädyissä sekä lisäopasteissa ja järjestimme opastajia vilkkaimpiin hetkiin. Opastavuus on tärkeä osa helppoa asiointia ja näin ollen nostimme asian tärkeimpien kehitettävien asioiden joukkoon.

Uudistus mahdollistaa sen, että Prisma Seppälä voi tarjota jatkossa asiakkaiden odotusten mukaisen ostosmatkan niin arkena kuin juhlapyhinä. Kattavin valikoima hyvin saatavilla ja edullisimpaan hintaan.

Prisma Seppälän joukkue toivottaa kaikki tervetulleeksi tutustumaan uudistettuun myymälään ja iloista vapun aikaa! Nähdään munkkimaratonilla! 

Käyttäjän Mikko Junttila kuva
Mikko Junttila
Mikko on Prisma Seppälän prismajohtaja.