Tehokkuuden kehittäminen ei aina suju ongelmitta

Käyttäjän Mikko Junttila kuva

Tehokkuuden kehittäminen ei aina suju ongelmitta

Kun uusi myymälä avataan, kuluu aina tovi ennen kuin myymälän prosesseja päästään hiomaan kuntoon. Tämä on kuitenkin vaihe, joka tulee väistämättä eteen ja saattaa hetkittäin vaikuttaa kaupan palvelu-, saatavuus- tai muuhun asiointikokemukseen, koska toimintoja säädettäessä ja rajoja hakiessa virheitäkin sattuu.

Meillä on tällä hetkellä menossa toimintojen säätövaihe, jossa muutaman kuukauden perusteella voidaan jo tehdä johtopäätöksiä siitä, miten tavarantilaus-toimitus -prosessia säädetään, miten henkilöstöresurssi tulee suunnitella, miten kiinteistön automatiikalla säädetään parametrit kuntoon jne. Kustannuksiin vaikuttavia asioita on lukematon määrä. Näitä kuluja käydään kuukausi kuukaudelta tiheämmällä kammalla läpi, jolla mahdollistetaan nyt ja jatkossa halpa hinta.

Se, montako kuramattoa on myymälän tuulikaapeissa, ovatko työvaatemäärät oikeat, miten siivous ja vartiointi optimoidaan asiakasvirtoihin tai onko pihalla valot päällä mihin kellon aikaan, ovat kaikki esimerkkejä kuluista, joita optimoimalla mahdollistetaan kustannustehokas toiminta ja halpa hinta.

Nyt kun tätä säätöä tehdään ja haetaan oikeita määriä, taajuuksia ja tapoja hoitaa kaupan ylläpitoon liittyviä asioita, niin on myös riski, että joinain päivinä kun rajat löytyy, niin tulee pettymyksiä totuttuun tasoon tai palveluun liittyen. Seuraamme tilannetta ja reagoimme välittömästi, mutta otamme vastaan mielellämme myös asiakkaiden havaintoja.

Toisinaan väärä tieto tai unohdus voi myös olla syynä siihen miksi jokin wc-tila on epäsiisti tai pastahyllyssä paljon peltihyllyä tarjolla. Pidämme huolen, että aina kun virhe tai epäkohta on havaittu, niin reagoimme heti. Virhehän on pienimmillään, kun se havaitaan ja tehdään toimenpiteitä sen korjaamiseksi.

Me olemme täällä asiakasta varten ja tahtotila on aina hoitaa asioita taustalla, niin että epäkohtia ei ehditä asiakkaan kokemana edes havaita, mutta kun marginaalit ovat kapeita, niin joskus sattuu myös ”ojaanajoja”. Ei kuitenkaan ajeta samaan ojaan kahdesti!

Mikko
Prismajohtaja
Prisma Seppälä
#sinulleparasta #uusiprisma #kaydaanyhdessakaupassa

 

Mikko Junttila
Mikko on Prisma Seppälän prismajohtaja.