Hirvaskankaan Esson perintö elää

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
  • Hirvaskankaan Esso

Hirvaskankaan Esso oli 1990-luvulla nelostien tunnetuin taukopaikka ja valtakunnallinen käsite.

Esso avattiin elokuussa 1986. Yrittäjänä oli Mirja Solismaa, joka oli aiemmin työskennellyt  Hirvaskankaalla toisessa huoltamossa yli 20 vuotta.

Yhdeksän vuoden yrittäjätaipaleen jälkeen Solismaa ehdotti Keskimaalle kaupantekoa huoltoasemasta tontteineen. Sopimukseen päästiin: Esso Hirvaskangas siirtyi vuonna 1989 osuuskaupalle, jonka suunnitelmissa oli ryhtyä rakentamaan Essosta entistäkin suositumpaa nelostien liikenteen pysäyttäjää.

Esso oli Keskimaalle suuri harppaus vanhahtavista rasvamonttuhuoltoasemista kohti liikkuvaa asiakasta ympäri vuorokauden palvelevaa liikennemyymälää.

Hirvaskankaan Esson vetäjäksi saatiin Irja Pulkkinen, jolla riitti ideoita, uskallusta, oivalluksia ja laajennushalukkuutta. Hän toi asiakkaille jatkuvasti uusia palveluja ja järjesti heille iloisia yllätyksiä. Irja Pulkkinen oli taitava bisnesnainen, mutta samanaikaisesti myös Hirvaskankaan Esson lämminhenkinen emäntä, joka otti kävijät usein henkilökohtaisesti aseman ovella vastaan ja saatteli heidät tauon jälkeen matkaan. Hän onnistui myös luomaan henkilökunnan pariin erittäin vahvan yhteenkuuluvaisuudentunteen, josta koko työryhmä puhui ainutlaatuisena Hirvaskankaan henkenä.

1990-luvulla Hirvaskankaan Esso oli useiden vuosien ajan maan suosituin liikenneasema parilla miljoonalla asiakaskäynnillään. Esson kultakaudella ammatikseen tien päällä liikkuvat listasivat sen moneen kertaan Vuoden taukopaikaksi. Rahtareiden perusteluina oli muun muassa se, että Esson mainospylonin ilmestyessä metsän takaa näkyviin, olo on kuin kotiinsa tulisi.

Vuosituhannen vaihteeseen tultaessa Esso joutui luopumaan taukopaikkojen kärkisijastaan. Kunniakkaista perinteistä huolimatta se ei pystynyt enää vastaamaan asiakkaiden muuttuneisiin, entistä vaativampiin tarpeisiin.

Keskimaassa elinkaarensa päätä lähestyneen Esson tilalle ryhdyttiin suunnittelemaan ABC-liikennemyymälää ennen 2000-luvun puoliväliä. ABC-ketju oli jo tuossa vaiheessa kasvanut riittävän vahvaksi ja tunnetuksi, jotta se pystyi kantamaan Hirvaskankaan legendaarisen maineen.

Hirvaskankaan Essoa ei enää ole, mutta sen perintö elää ABC-ketjussa ja laajemminkin Suomen tienvarsien palveluissa.

– Hirvaskangas on hyvin merkittävällä tavalla vaikuttanut siihen, että S-ryhmä on ylipäätään mukana liikennemyymäläkaupassa. Keskimaa osoitti Hirvaskankaan Essolla ja erityisesti sen vahvalla ravintolakaupalla, että tällä sektorilla on mahdollista menestyä ja luoda asiakasomistajille palveluja, joita he todella haluavat käyttää. Jos näin vahvaa esimerkkiä ei olisi ollut, S-ryhmä olisi hyvinkin voinut vetäytyä toimialalta kokonaan, ABC-ketjujohtaja Heikki Strandén kuvaili ABC Hirvaskankaan avajaisissa äitienpäivänä 2007.

 

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.