Keskimaa pääsi Keljoon mutkan kautta

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
  • Prisma Keljo vuonna 2004

Keljon Prisman avaamisesta tuli lokakuussa kuluneeksi jo 21 vuotta. Avaus tapahtui samanaikaisesti Keljon Citymarketin kanssa 27.10.1994. Avajaiset sujuivat sulassa sovussa, mutta aiemmin oli käyty kovaakin kauppakisaa kaupungin kaavoittamista automarketien tonteista.

Alun perin Jyväskylän kaupunki osoitti tontit teiden välissä sijainneesta ns. Keljon kolmiosta EKA-yhtymälle ja Tukolle. Ehtona oli, että myönnetyistä rakennusoikeuksista käytetään vähintään kaksi viidesosaa kahden vuoden sisällä.  Eipä aikaakaan, kun Tuko joutui rahoitusvaikeuksiensa vuoksi luopumaan tontista, päätyen myymään sen Keskolle. Tukon lailla vaikeuksissa ollut EKA-yhtymä joutui puolestaan velkasaneeraukseen. Se päätti marraskuussa 1993 vetäytyä Jyväskylästä sekä myydä tonttinsa ja sen rakennusoikeudet suunnitelmineen Keskimaalle.

Keskimaan toisen Prisman rakentaminen käynnistyi syvän laman keskellä, paukkupakkasten saattelemana. Kuokka löytiin maahan tammikuussa 1994, jolloin 30 asteen pakkasia riitti viikkokausiksi. Maanrakennustöissä jouduttiin pitämään vain yksi päivä rokulia, kun koneet eivät lähteneet käyntiin.

Tontin pinta-ala oli rajallinen, joten pysäköintitilaa oli pakko rakentaa marketin alle. Kellaripysäköinti oli investointina kallis, mutta Keskimaan toimitusjohtaja Kalevi Liukkonen totesi, ettei taistelussa ei enää tässä vaiheessa kaaduta pysäköinnin kustannuksiin. Rakentaminen oli ripeydessään epävirallinen Suomen ennätys.

Kun rakennustyöt saatiin käyntiin, Keskimaassa alkoi pohdinta siitä, miten asiakkaille perustellaan kahden Prisman tarve Jyväskylän kokoisessa kaupungissa. Seppälän Prismaa johtaneen Veijo Karhulan mukaan asiakkaat pitivät toista Prismaa tarpeettomana ja selkeänä liioitteluna Keskimaan puolelta. Keskimaan oma väki puolestaan pelkäsi, miten käy Seppälän Prisman.

Keljon Prisman markkinoinnissa ja mielikuvien luomisessa hyödynnettiin mediavälineenä televisiota. Tv-mainosten kulmakiveksi haettiin tuttavallista, vakuuttavaa ja ihmisiä lähellä olevaa näkökulmaa. Myyjien, asiakkaiden ja Keskimaan johdon puheenvuoroissa kerrottiin Prisman merkityksestä. Mainoksista ei tehty liian hienoja, vaan ne saivat näyttää aidoilta, autenttinen jälki sai näkyä. Perinteisen tarjousmarkkinoinnin sijasta lähdettiin kertomaan vain asiakkuudesta ja liikeideasta. Strategia oli tuohon aikaan aivan uutta ja sitä hyödynnettiin myöhemmin myös monissa muissa Prisma-avauksissa eri puolilla Suomea. Tuttuutta ja turvallisuutta korosti myös se, että Seppälästä siirtyi monia työntekijöitä Keljoon ottamaan asiakkaat uudessa toimipaikassa vastaan.

Keljon Prismaan muodostui oma asiakaskunta ja Seppälän Prisma jatkoi ilman minkäänlaista myynnin notkahdusta. Keskimaa valloitti näin kaksi kärkipaikkaa Jyväskylän päivittäistavarakaupan markkinassa.

Kymmenen vuotta myöhemmin 2004 Keljon Prismaa laajennettiin Keuruuntien suuntaan lähes puolella, sillä lisää tilaa tarvittiin sekä käyttö- että päivittäistavaroille.

 

Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.