Paviljonki sai alkunsa Keskimaan ansiosta

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
  • Solo Sokos Hotel Paviljonki

Messu- ja kongressikeskus Jyväskylän Paviljongissa järjestetään vuosittain lähes tuhat erilaista tilaisuutta, joissa vierailee 350 000 kävijää.

Paviljongin kehittyminen nykymuotoonsa alkoi vuonna 1999, jolloin messujen näyttelytiloina toimineiden entisten tehdashallien yhteyteen valmistui uudisosa.

– Jyväskylä Paviljonki on malliesimerkki siitä, mitä voidaan saavuttaa, kun yksityinen liike-elämä ja julkinen sektori yhdistävät voimansa yhteiseen hankkeeseen. Tällainen yhteistyö on vielä uutta kansainvälisellä tasolla. Jyväskylä Paviljonki on edelläkävijä ja edustaa uutta ajattelu- ja toimintamallia, Kansainvälisen kongressikeskusten järjestön AIPC:n presidentti Laure Mouton totesi Paviljongin vihkiäisissä.

Uuden messu- ja kongressikeskuksen rakentamisrahoista vain kolmannes tuli julkiselta sektorilta, valtaosan investoinnista jäädessä elinkeinoelämän harteille. Jo rakentamisen suunnitteluvaiheessa osakkeita merkitsi 35 yritystä ja yhteisöä. Rakennusvaiheen aikana määrä nousi 59:ään. Keskimaa lähti mukaan heti alkumetreillä ja nousikin Paviljongin toiseksi suurimmaksi osakkeenomistajaksi Jyväskylän Seudun Kehittämisyhtiö Jykes Oy:n jälkeen. Samalla tehtiin sopimus, että Keskimaa vastaa keskuksen 1 200 asiakaspaikkaa käsittävien ravintoloiden rakentamisesta ja ylläpidosta.

Messu- ja kongressikeskuksen sekä Keski-Suomen Liiton suunnalta Keskimaata kiiteltiin vuolaasti. Yhteinen näkemys oli, että ilman koko maakunnan etua ajattelevaa osuuskaupan kaukonäköisyyttä hanke ei olisi lähtenyt liikkeelle lainkaan. Keskimaan vahva panostus valoi uskoa asiaan ja kannusti muitakin keskisuomalaisyrityksiä mukaan Jyväskylän matkailun kehittämiseen.

Keskimaan toimitusjohtaja Kalevi Liukkonen piti Paviljongin rakentamista 1990-luvun lopun tärkeimpänä hankkeena. 

– Lähdemme jopa pienellä riskillä mukaan hankkeisiin, joilla on edellytyksiä kasvaa maakunnallisesti merkittäviksi. Projekteja ei välttämättä voida arvioida lyhyellä aikavälillä, vaan päätöksenteossa pitää olla kauaskantoisempaa näkemystä, Liukkonen perusteli.

Jyväskylän Kongressikeskuksen suurimpiin omistajiin kuuluva Keskimaa on jatkanut Paviljongin kehittämistä viime vuosinakin:

Vuoden 2011 syyskuussa Keskimaa teki Jyväskylän Messut Oy:n ja Jyväskylän Kongressikeskus Oy:n kanssa sopimuksen Jyväskylän Paviljongin ravintolaliiketoiminnan jatkamisesta ainakin seuraavat viisi vuotta.

Vuoden 2013 kesäkuussa avattiin kansainvälisiäkin matkailualan palkintoja voittanut Solo Sokos Hotel Paviljonki.

Vuoden 2014 joulukuussa Keskimaa teki Gummerus Oy:n kanssa kaupat Jyväskylän Messut Oy:n osakkeista. Näin Keskimaan omistusosuus messuyhtiössä nousi yli viidennekseen. 

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.