Vuorovaikutteinen Keskimaa

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
  • Asiakastoiveita kaupan hyllyllä

Keskimaassa omistajien vaikutusmahdollisuuksia on tällä vuosikymmenellä viety yhä vuorovaikutteisempaan suuntaan. Vaikuttaminen on entistä helpompaa ja nopeampaa.

  1. Suoraviivaisin tapa vaikuttaa, on antaa palautetta henkilökohtaisesti toimipaikan työntekijälle. Yleisimmin palautteet koskevat tuotetoiveita, joita nykykäytännön mukaisesti täytetään jo yhden toiveen perusteella. Mikäli asiakas haluaa, hänelle myös ilmoitetaan, kun tuote on saatu myymälään. Esimerkiksi Kyyjärven ainoassa kaupassa Salessa asiakastoiveet on tänä vuonna täytetty lähes sataprosenttisesti, jotta paikalliset ihmiset saavat oman kylän kaupasta haluamansa, eikä tarvitse lähteä kauemmas ruokaostoksille.
  2. Tuotetoiveita, samoin kaikenlaista muuta palautetta, voi yhtä lailla antaa sähköisesti S-kanavalla keskimaa.fi. Sivun alalaidan linkin kautta palautteen voi antaa yleisemmin Keskimaalle tai jollekin tietylle toimipaikalle. Kaikkiin asiakkaan nimellä annettuihin palautteisiin vastataan, onpa kyse risuista tai ruusuista. Sähköiset palautteet käsitellään hyvin systemaattisesti.
  3. Keskimaa toimii tätä nykyä aktiivisesti myös sosiaalisessa mediassa. Omistajien kanssa keskustellaan eniten Facebookissa, jossa yhä useammat toimipaikat ovat mukana. Myös Twitterin ja muiden some-kanavien käyttö lisääntyy koko ajan. Kaupan puolella mainio väline vuorovaikutteisuuden parantamisessa on niin ikään Foodie.fi –palvelu, josta löytyvät mm. kaikkien Keskimaan päivittäistavarakauppojen tuote- ja hintatiedot sekä palautekanavat.
  4. Asiakaspaneeleissa kysytään asiakasomistajien mielipiteitä kehityksen alla oleviin asioihin. Asiakasomistajapaneelin lisäksi isoimmilla ketjuilla, kuten Prismalla, Sokoksella, Kodin Terralla ja S-marketilla on omat paneelinsa, joissa aina arvioidaan omaa tuttua myymälää. Paneeleihin voi kuka tahansa liittyä Omalla S-Kanavalla. Panelisteille kerrotaan sähköpostitse kyselyjen tuloksista ja toimenpiteistä, joita niiden perusteella aiotaan tehdä.
  5. S-ryhmässä tehdään vuosittain paljon tutkimuksia, jotka pohjustavat toiminnan kehittämistä. Mikäli tutkimuksen tekijä ottaa yhteyttä, kannattaa asialle uhrata aikaa, sillä tulokset ovat tärkeä väline tiellä kohti parempia palveluja.
  6. Jokainen täysivaltainen omistaja voi asettua ehdolle Keskimaan edustajiston vaaleissa. Äänioikeus on kaikilla 15 vuotta täyttäneillä omistajilla. Keskimaassa edustajiston vaalit järjestetään seuraavan kerran vuonna 2017. Äänestämällä omistajat valitsivat keskuudestaan ihmiset edustajistoon päättämään Keskimaan asioista.

 

Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.