Aurinkokin avitti uudistuneen Kodin Terran starttia

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
  • Susanna Krall Kodin Terrasta

Kodin Terran asiakasmäärä ja myynti ovat olleet hyvässä kasvuvauhdissa huhtikuun loppupuolella valmistuneen kokonaisvaltaisen uudistuksen jälkeen. Uuden ajan Kodin Terran starttia ovat siivittäneet asiakkaan entistä parempi huomioiminen, loppuun saakka viety asiantunteva palvelu sekä myymälän siisteys ja ajankohtaisuus. Rautaisia kohtaamisia on avustanut myös aurinkoinen ja lämmin sää, joka pani asiakkaat liikkeelle tärkeimmän sesongin alusta lähtien.

Täysimittaisen muutoksen kokeneen Kodin Terran myynti ja asiakasmäärä on ollut avauksesta lähtien yli 10 prosentin kasvussa.
– Asiakkaat ovat todella tyytyväisiä muutoksen mukanaan tuomiin uudistuksiin, ja kelitkin ovat suosineet kesäsesongin aloitusta, Kodin Terra -johtaja Jarkko Elola iloitsee.

Hän korostaa, että myymälän fyysinen muutos on vain osa uudistusta. Toimintamallin muutos on vaatinut henkilökunnalta paljon, sillä osaamisvaade on kasvanut entisestään. Myyjien ammattitaitoa on vahvistettu koulutuksilla, joista iso osa on toteutettu hyllyjen välissä täsmäiskuina, kyseisen tuoteryhmän parhaiten hallitsevalta työkaverilta oppimalla.
– Asiakas odottaa saavansa palvelupisteessä rautaista palvelua kohtaamaltaan myyjältä. Odotukseen me vastaamme nyt aiempaa paremmin myyjien osaamisen vahvistumisen ansiosta, Jarkko kuvailee.

Tekemisen meininki

Aku Hulkkonen, Jari Nevalainen ja Mika Hämäläinen kertovat Terran henkilöstön parissa vallitsevan nyt innostunut, flow-tilaa lähentelevä tekemisen meininki.
– Yhden osaston ihmiset ovat tarttuneet haasteeseen ja itselleenkin ehkä yllätyksenä innostuneet kokonaisvaltaisemmasta ajattelutavasta. Kun onnistumisia tulee, se rohkaisee ja antaa lisää uskallusta asiakkaiden kohtaamiseen onpa tarve mikä tahansa, kolmikko pohtii.

He tietävät, että kesän aikana tehdään pohjatyö, jonka tulokset näkyvät sitten, kun sesonki jää taakse.
– Meidän todelliset kyvyt mitataan ensi talvena, jolloin nähdään, miten vahvasti olemme onnistuneet sitouttamaan asiakkaamme Terraan, Jari muistuttaa.

img_4904.jpg
Myyjien aktiivisuutta asiakkaiden suuntaan mitataan päivittäin. Näin varmistetaan, että palvelu löytää asiakkaan, eikä asiakkaan tarvitse sitä etsiä. Aku Hulkkosen mukaan myyntiaktiivisuuden seuranta kannustaa kohtaamaan asiakkaita, joten se on ihan ok.
–Toimintamallin muutoskaan ei ole minulle iso asia, koska olen aina ollut talon jokapaikanhöylä.

 

img_4825.jpg
Laajalle palvelualueelle on sijoitettu kaikki sisustuksen tuotemallit (mm. laatat, lattiamateriaalit, tapetit ja kylpyhuonetuotteet), samoin maalit sekä kodintekstiilit, kuten matot ja verhot. Aina ajankohtaiset valikoimat on helppo kartoittaa ja tuotteiden vertailu onnistuu kätevästi. Palvelualueen keskellä on palvelupiste, josta myyjän saa helposti avuksi tuotteiden valintaan. Kalusteet ovat matalia, mikä antaa myymälälle avaran ilmeen.

Kategoria: 
Avainsanat: 
Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.