Kerroshoitajat tekevät arvostettua työtä

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
  • SOL Palveluiden palveluvastaavat Teresa Rand ja Cho Cho Mar Naw pitävät huolta siitä, että hotellivieraat saavat majoittua siisteissä ja puhtaissa huoneissa.

Hotellin tekijät - juttusarjassa esittelemme ihmisiä, yhteisöjä ja yrityksiä, jotka yhdessä rakentavat Original Sokos Hotel Alexandran tarinaa. SOL Palveluiden palveluvastaavat Teresa Rand ja Cho Cho Mar Naw pitävät huolta siitä, että hotellivieraat saavat majoittua siisteissä ja puhtaissa huoneissa.

 

”Me arvostamme työtäsi kovasti. Olet osa sitä hotellikokemusta, jossa minun ei tarvitse tehdä muuta kuin levätä.” Näin kiittelee Original Sokos Hotel Alexandran asiakas hotellihuoneiden siisteydestä huolehtivien SOL Palvelujen kerroshoitajien työtä huoneeseen jättämässään paperilappusessa.

– Totta kai tällainen positiivinen palaute kannustaa ja innostaa. Mieltä lämmittää todella paljon myös asiakkaan antama kiitos, jonka saa suoraan kasvotusten. Etenkin vanhemmat asiakkaat jäävät mielellään juttelemaan, ovat kiinnostuneita työstämme ja arvostavat sitä, Teresa Rand ja Cho Cho Mar Naw kertovat.

Yhtenäinen työryhmä

Alexandrassa huoneita siivoaa kesäaikaan kolmisenkymmentä SOL Palvelut Oy:n alan ammattilaista.

– Vaikka palkkamme maksaa eri firma, olemme muiden hotellin työntekijöiden kanssa mukavan yhtenäinen työryhmä, joka tekee yhdessä töitä hotelliasiakkaiden viihtymisen eteen, Cho Cho vakuuttaa.

Vaihtelevia päiviä

Kerroshoitajia on yhtä aikaa töissä päivästä  ja hotellin asiakasmäärästä riippuen 10-15. Työ alkaa aamukahdeksan tai yhdeksän aikoihin. Viimeinenkin huone on puhtaana ja puunattuna valmis ottamaan uudet majoittujat vastaan kello 15 mennessä. Kun Alexandran täysin remontoidut huoneet saadaan kesällä käyttöön, hotellissa on siivottavana kaikkiaan 239 huonetta. Työ tehdään pareittain tai yksinään, miten kukin itse haluaa.

– Yleensä arkisin huoneet ovat asukkaiden jäljiltä todella siistejä, kun niissä on käyty vain suihkussa ja nukkumassa. Viikonloppuisin elämän jälkiä on enemmän, joskus hyvinkin paljon. Päivät ovatkin hyvin erilaisia, Teresa kuvailee.

Siivouksen yhteydessä huoneista löytyy monenlaista asiakkailta unohtunutta tavaraa, kuten esimerkiksi koruja, puhelimia ja tabletteja.

– Me viemme tavarat vastaanottoon, jossa niitä säilytetään viikon ajan ja toimitetaan sitten löytötavaratoimistoon.

Käden jälki näkyy

Teresan ja Cho Chon mukaan huonesiivouksen vaatimustaso on selvästi noussut sinä aikana, jonka he ovat alalla työskennelleet.  

– Tavaroiden on oltava oikeissa paikoissa ja hyvässä järjestyksessä, pyyhkeiden ojennuksessa ja vuoteen täsmälleen oikein pedattuna, sillä asiakkaat ovat entistä vaativampia. Varsinkin sängyn siisteys on asia, johon asiakas huoneeseen tullessaan kiinnittää ensimmäiseksi huomioita, Cho Cho tietää.

– Ja itsestäkin tuntuu hyvältä jättää jälkeensä mahdollisimman siisti huone. Yksi tämän työn parhaista puolista onkin se, että tässä näkee hyvin omien käsiensä jäljen, Teresa jatkaa.

Kategoria: 
Avainsanat: 
Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoittaa juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan historiaan sekä nykypäivään liittyviä juttuja löydät lisäksi Sinun Etusi -lehdestä.