Mistä on toimiva työyhteisö tehty?

Käyttäjän Tommi Viitanen kuva
  • Mistä on toimiva työyhteisö tehty?

Olemme viime viikkojen aikana kokoontuneet pienissä ryhmissä koko henkilökunnan palaverien merkeissä. Kokoontumisten teemana ja tarkoituksena on ollut yhteisen maiseman muodostaminen meidän tavoitteista ja toimintatavoistamme. Mutta millaisista asioista toimiva työyhteisö onkaan tehty?

Hyvänä pohjana kaikelle on tekemisen tavoite: mitä haluamme saada aikaan ja missä nyt menemmekään? Pelkkä suunta ei tietenkään vielä riitä, vaan tarvitaan myös asennetta ja motivaatiota vahvistamaan tekemistä tavoitteiden suuntaan. Työn mielekkyys ja merkityksellisyys luovat motivaatiolle hyvän pohjan: Koenko, että työtäni arvostetaan? Mistä tekijöistä arvostuksen kokema syntyy? Saanko palautetta ja muistanko sitä myös antaa? Onko kohtelu reilua ja oikeudenmukaista? Voin olla oma itseni ja minut hyväksytään tällaisena omaan yhteisööni. Töihin on kiva tulla.

Yksi keskeinen asia toimivassa työyhteisössä on kommunikaation ja ihmissuhteiden toimivuus. Tärkeintä tässä on vilkaista silloin tällöin peiliin: Kun saavun työpaikalle, mitä tuon tullessani? Tuonko positiivisuutta ja iloa, vai jotain muuta? Oman asenteen ja vastuun merkitys työyhteisön toimivuuteen on merkittävä, koska tunteilla on tapana tarttua. Murjottaminen käy vaikeaksi, jos ympärillä on iloa ja naurua.

Saako meillä mokata? Tietysti saa, koska virheistä opimme jotakin uutta. Jos emme koskaan tee virheitä, niin tuskin yritämmekään tarpeeksi. Varman päälle pelaamalla saa aikaan vain keskinkertaisia tuloksia. Toki meilläkin ”rännin reunat” on työyhteisön pelisääntöjen kautta olemassa: niiden tehtävänä on tuoda turvallisuuden tunnetta tekemiseen. Vaikeuksien yllättäessä uskallamme ottaa asiat puheeksi ja pohtia niihin yhdessä ratkaisuja. Pelolle ei anneta sijaa arvostavassa ja toimivassa työkulttuurissa.

Uskallamme myös tehdä arjessa pieniä kokeiluja ja keskustelemme niiden toimivuudesta läpinäkyvästi. Kannamme vastuun tekemistämme päätöksistä ja korjaamme asioita tarpeen mukaan. Kaiken tämän tarkoituksena on saada aikaan asiakkaalle positiivinen kokemus meidän myymälöissä: Sainko kaiken mitä tarvitsin? Sujuiko asiointi miellyttävästi? Tällöin olemme myös työyhteisönä onnistuneet.

Kohtaamisiin Keljon ja Palokan Prismoissa,
Tommi Viitanen
Prismajohtaja
#keskimaanprismat

 

Kategoria: 
Avainsanat: 
Tommi Viitanen
Kirjoittaja on Prisma Keljon ja Prisma Palokan johtaja.