Ruokaa läheltäsi

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva

Kesällä startanneella Ruokaa läheltäsi -kampanjalla Keskimaa haluaa nostaa asiakkaidensa tietoisuutta hyvistä lähiruokavalikoimista sekä paikallisten tavarantoimittajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Juttusarjassa muutama Keskimaalle tärkeä lähituottaja kertoo videoiden, kuvien ja artikkelien muodossa yrityksestään, tuotteistaan sekä kumppanuudestaan osuuskaupan kanssa. Myös henkilökunta on mukana pohtimassa lähiruoan merkitystä.

Keskimaan kauppojen valikoimissa on tätä nykyä pari tuhatta keskisuomalaista tuotetta. Marianne Vaskelainen Mestarin Herkusta muistuttaa, että oman alueen tuotteet ovat tärkeitä niin eettisesti kuin ekologisestikin. Ne tulevat ilman välikäsiä läheltä, joten tuoreus on taattu ja alkuperä sekä tuotantoketju helposti jäljitettävissä. Hiilijalanjälki on pieni lyhyiden kuljetusmatkojen ansiosta.
– Itse arvostan lähituottajia todella paljon. Pappani viljeli perunaa, vihanneksia ja juureksia kauppoihin myytäväksi, ja pelloilla lapset olivat mukana kitkemässä ja harventamassa. Samalla oppi, miltä hyvien tuotteiden kuuluu maistua.

Lisäarvoa palveluun

Paikalliset tuotteet ovat löytäneet tiensä myös ravintoloiden ruoka- ja juomalistoille.
– Asiakkaamme kysyvät usein paikallista olutta ja sitä meidän ammattitaitoiset baarimestarimme myös mielellään suosittelevat. Jos paikallisen tuotteen laatu ja saatavuus ovat kunnossa ja tuote sopii liikeideaamme, se tuo palveluumme lisäarvoa ja tuottaa aitoa iloa asiakkaillemme, toteaa Jalon ravintolapäällikkö Jaska Lahti.

Jyväskylän Paviljongin keittiömestarin Ilkka Paakkarin mukaan keskisuomalaisia elintarvikkeita on ilo tarjoilla kokous-, kongressi- ja messuvieraille.
– Tunnen vilpitöntä ylpeyttä siitä, että meillä on laadukkaita ja maistuvia lähituotteita, joita voimme tehdä osaltamme tunnetuksi ja edistää niiden myyntiä ja menekkiä.

Luotettava kumppani

Leivonmäkeläinen Jukolan Juusto on saanut tuotteensa Keskimaan kautta S-ryhmän valtakunnallisiin valikoimiin. Lisäksi Aitoa Cheddaria käyttävät Keskimaan ravintolat, muun muassa Jalo sekä Paviljonki Ravintolat.
– Intohimoni parhaisiin cheddareihin on ehtymätön. Se on minulle työ, huvi, harrastus ja elämäntapa. Oman tilan käsin lypsetyn aamumaidon tuomme traktorikyydillä juustolaan, jossa valmistamme ainoaa aitoa ja kotimaista cheddaria intohimolla, ammattitaidolla ja kovalla työllä. Keskimaa kannusti alusta alkaen yritystoimintaamme eteenpäin. Uudelle yritykselle oli ensiarvoisen tärkeää saada kumppani, joka pelaa sääntöjen ja sopimusten mukaisesti, juustomestari Markku Liias kuvailee.

Apua yrittäjälle

Keskimaa on auttanut eteenpäin myös Anne Savelaa, jonka jyväskyläläisyrityksen Teeleidin teesekoitukset tulevat lokakuussa myyntiin S-kauppoihin ympäri Suomea.
– S-market Vaajalan päälliköltä olen saanut tavattoman paljon neuvoja vähittäiskaupan kanssa toimimisesta, esimerkiksi myyntipakkausten suunnittelussa, Anne kiittelee.

Teeleidin teetä tarjoillaan haudutettuna Keljonkankaan ABC-liikennemyymälässä.
– Yritykseni mottona on, että hyvä tee kuuluu kaikille, yhtä lailla teehuoneella kuin liikennemyymälässäkin.

Jo kolmannessa polvessa toimiva Kalaliike Mäkinen tarjoaa puolestaan tuoretta järvikalaa kuluttajien lautasille.

– Tärkeitä asiakkaitamme ovat esimerkiksi Äänekosken ja Laukaan S-marketit, joihin menee muikkua sekä järvikalaa, jonka fileoimme omin käsin. Vien tuotteet myymälöihin kolme kertaa viikossa ja haen samalla kalastajilta vastapyydetyt saaliit. Sopimuskalastajamme toimittavat meille keskisuomalaista järvikalaa, josta suurin osa nousee Keiteleestä ja Konnevedestä. Valikoima vaihtelee, koska olemme säiden armoilla, yrittäjäsisarukset Ursula Rautell ja Mika Mäkinen kuvailevat.

Hyvähenkistä yhteistyötä

Keskimaa-yhteistyölle kiitoksen antaa niin ikään Jyväskylän Seppälänkankaalla toimivan Panimo Hiisin yrittäjät Mikko Mäkelä ja Tatu Hiitola.
– Pääsemme toteuttamaan villejäkin ideoita. Kun omalla tekemisellä on aiheutettu iloa ja positiivisuutta toisille, se on aina sykähdyttävää. Keskimaallakin on innostuttu tekemisistämme, mikä varmasti tarkoittaa uusia oluita myös jatkossa. On kyllä siisti juttu, että meillä on tällainen toimiva, hyvähenkinen yhteistyö täällä paikallisesti.

Samoilla linjoilla on isäntä Johan Porkkala koskenpääläiseltä Ylä-Porkkalan tilalta, jonka tuotteet ovat olleet Mestarin Herkussa myynnissä iät ja ajat, nykyisin myös kaikissa Prismoissa, S-marketeissa ja suurimmissa Saleissa.
– Miksi vaihtaa hyvää kumppania, jonka kanssa toimintaa on yhdessä kehitetty jo kohta neljännesvuosisadan ajan, Johan toteaa.

----------

Prisma on Jyväskylän tori

Keskimaa kysyi loppukesällä Facebookissa asiakkailtaan, mitä lähituotteita he ostavat. Tuoteryhmistä nousivat vahvimmin esiin vihannekset, marjat, juurekset, kananmunat, hunaja, leipomotuotteet ja lähivesien kalat.
Tässä muutamia poimintoja kommenteista, joita kertyi määräaikaan mennessä 682:

  • Ehdoton suosikki on Mannisen kotileipomon riihileipä, jota saa ainakin meidän S-kaupasta!
  • Perunat ja muut kasvikset tutkin, että löytyy lähitiloilla tuotettuna! Seppälän Prisma alkaa olla tori, kun muu torikauppa Jyväskylässä kadonnut.
  • Petäjäveden S-marketista tulee ostettua paikallisia sämpylöitä!
  • Kangasniemeläisen Roinilan lihan makkarat ovat todella maukkaita ja laadukkaita. Niitä saa ainakin Kangasniemen S-marketista.
  • Prismassa on niin hyviä Siikli perunoita, että ei voi uskoa!
  • Ristonkorven tomaatti on ehoton ykkönen Laukaan S-marketissa.
  • Uitamon perunat ja Markkulan mansikat Multian Salesta.
  • Honkarannan ruisleipä, Viitasaaren S-market.
Kategoria: 
Avainsanat: 
Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.