S-Pankista asiantuntevampaa palvelua

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
  • S-Pankin työntekijä tiimi

Vuoden alusta lähtien Jyväskylän Prismoissa ja Sokkarilla on S-Pankin palveluja sekä asiakasomistaja-asioita hoitanut erityisosaamiseen keskittynyt asiantuntijatiimi.

15 henkilön S-Pankki-tiimi rekrytoitiin viime vuoden lopulla. Suurimmalla osalla oli jo ennestään S-Pankki-kokemusta, mutta myös uusia tekijöitä saatiin mukaan.
– Kaikki tiimin jäsenet tekevät pelkkää pankkia, jolloin varmistamme, että asiakas saa aina ammattitaitoista ja asiantuntevaa palvelua. Osaamista vahvistaa myös se, että pankkiin keskittyvässä tiiviissä porukassa tiedonkulku pelaa paremmin, tiimin palveluvastaava Katja Ratilainen korostaa.
– Keskittyminen ydinosaamiseen parantaa palvelua, Heidi Lehtinen kiittelee kymmenen vuoden S-Pankki-kokemuksella.

Neljä toimipistettä

Tiimiläiset tekevät töitä joustavasti kaikissa Jyväskylässä toimivissa S-Pankin palvelupisteissä, eli Keljon, Palokan ja Seppälän Prismoissa sekä Sokkarilla.
– Minulla on esimerkiksi nyt työvuorolistalla viisi vuoroa Sokkarilla, Seppälässä ja Keljossa sekä neljä vuoroa Palokassa. Vielä en ole mennyt kertaakaan töihin väärän paikkaan. Virheiden välttämiseksi kalenterissani on paikat merkitty selkeästi eri väreillä, esittelee Miko Kiiski.
– Kieltämättä työvuorojen kanssa saa olla tarkkana, varsinkin kun niihin tulee muutoksia ja tilanne elää koko ajan. Kiertäminen eri toimipaikoissa on silti vaihtelevaa ja virkistävää, poliisin lupapalvelussa aiemmin työskennellyt Satu Kekkonen sanoo.

Myyntityö ja raha-asiat kiinnostivat

Miko tuli töihin Seppälän Prisman S-Pankkiin, infoon ja kassatoimintoihin reilu vuosi sitten.
– S-Pankki-tiimin hain, koska tykkään tehdä pankkia. Minua kannustaa myös tavoitteellinen ja kannustepalkkioon sidottu myyminen sekä myyntitulosten vertaileminen kuukausittain. Jos asiakas tulee kysymään S-Tilin saldoa, en päästä häntä sillä, vaan lähden kartoittamaan asiakkuutta laajemmin.
Myyntityö innosti myös Sadun hakemaan työtä S-Pankki-tiimistä.
– En ole aikaisemmin työskennellyt pankkiasioiden parissa, mutta sain todella hyvän perehdytyksen S-Pankkiin. Työstä olen tykännyt ihan hirveästi. Tässä yhdistyvät myyminen, asiakaspalvelu ja aivan mahtava tiimi, joka on hyvin motivoitunut ja innostunut. Uusi keskimaalainen on myös joulukuussa pankkihommissa aloittanut Artturi Vänttinen. – Olen aina halunnut pankkiin töihin. Sadun tavoin olen tykännyt tosi paljon, eikä yhtään huonoa päivää ole tullut vastaan. Ihmisten palvelu raha-asioissa on juuri sitä, mitä haluan tehdä.

Seppälässä hektisintä

S-Pankin palvelupisteistä suosituin on Seppälän Prisma, jossa asiakaskäyntejä on päivittäin 100-130. Sokkarilla päästiin aiemmin samoille luvuille tai ohikin, mutta siellä on asiakasmäärissä tapahtunut ainakin hetkellinen notkahdus S-Pankin paikan vaihtumisen myötä. Keljossa S-Pankkiin poikkeaa päivittäin 60-70 ja Palokassa 25-35 asiakasta.
– Seppälä on todella hektinen ja myynnin näkökulmasta paras paikka vilkkautensa ansiosta. Toisaalta, kun jonossa on taukoamatta asiakkaita, työpäivät ovat rankkoja ja vaativia. On hyvä päästä välillä rauhallisempaan paikkaan, vaikka pienemmissä pisteissä ollaankin yksin vuorossa ja vastuussa palvelusta, pankkilaiset kertovat.
Haastavimpia pankkilaisten mukaan ovat tilanteet, joissa asiakkaana on huonosti suomea ja englantia puhuva ulkomaalaistaustainen asiakas.
– Miten esimerkiksi tehdään selväksi arabiaa äidinkielenään puhuvalle Keskimaan jäseneksi liittyvälle, että 20 euroa on osaosuusmaksu ja loput 80 euroa tulee Bonuksilla, Artturi pohtii.

Neljässä S-marketissa asiakaspalvelupiste

Keskimaassa Jyväskylän ulkopuolella S-Pankin asiakaspalvelupisteet sijaitsevat Jämsän, Keuruun, Viitasaaren ja Äänekosken S-marketeissa.
– Pankki työllistää vaihtelevasti. Asiakaskäyntejä on päivittäin viikolla keskimäärin parikymmentä ja lauantaisin vähemmän, Äänekosken S-marketissa pankkitoiminnasta vastaavat Teija Närhi ja Kirsi Rautiainen kuvailevat. Pankkipisteessä ei odoteta asiakkaita, vaan pankkiosaaja hälytetään kassalta paikalle tarvittaessa.
– Hyllytämme tavaraa ja välillä juostaan pankkiin, jos ovelle ilmestyy asiakas. Teija ja Kirsi ovat molemmat tehneet pankkia yli kymmenen vuotta, S-Pankin startista alkaen.
– Uutta tulee nopealla syklillä koko ajan, että asioiden sisäistämiseen pitää todella perehtyä. Nyt uusin asia on S-Lainat, joiden hakemukset tehdään paikan päällä.

S-marketien S-Pankki-osaajista osa toimii uuden mallin mukaisesti myös kiertävinä palveluneuvojina, jotka käyvät muissa S-marketeissa sekä Sale-yksiköissä 2-4 kertaa vuodessa, hyvissä ajoin ennalta sovitun aikataulun mukaisesti.

– Asiakkaat suhtautuvat S-Pankkiin entistäkin positiivisemmin, Teija Närhi ja Kirsi Rautiainen kertovat.
– Asiakkaat suhtautuvat S-Pankkiin entistäkin positiivisemmin, Teija Närhi ja Kirsi Rautiainen kertovat.

Kategoria: 
Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.