Tänään paremmin kuin eilen

Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva

Pihtiputaan S-marketin seinällä komeilee S-ryhmän kaupallisen johtajan allekirjoittama laadun kolmiloikan diplomi. Siinä todetaan työryhmän olevan valtakunnallisessa kehittämishankkeessa oman valmennusryhmänsä paras parantaja, joka on osoittanut olevansa tänään parempi kuin eilen.

Laadun kolmiloikka on S-ryhmän valtakunnallinen kehittämishanke, jonka avulla parannetaan laatua kaikissa marketkaupan ketjuissa teemalla "Hymy, hevi, reikiä nolla". Ensimmäiseksi liikkeelle lähtivät vajaa vuosi sitten pilottiyksiköt, joiden joukossa oli muun muassa S-market Laukaa. Keväällä Keskimaasta mukana olivat jo kaikki S-marketit. Loikkaajien määrä lisääntyy entisestään, kun Sale-myymälät starttaavat loppuvuonna ja Prismat vuodenvaihteessa.

Laadun kolmiloikka-hankkeen tiimoilta on ryhmäpäällikkö Jarno Minkkisen mukaan tapahtunut paljon positiivista kehitystä kaikissa Keskimaan S-marketeissa.
– Hanke on tuonut mukanaan todella hyvän raportoinnin ja olemme kaikki saman tiedon äärellä. Saamme onnistumisista viikoittain tietoa, jolla päästään nopeasti tunnistamaan kehittymisemme, Jarno kommentoi.

Ei raporttien, vaan asiakkaiden takia

Laadun kolmiloikassa tavoitteena on jatkuva parantaminen tekemällä asioita fiksummin, onpa kyse asiakkaiden kohtaamisesta (hymy), laatumielikuvaa vahvasti luovasta hedelmä- ja vihannesosastosta (hevi) tai kattavammasta hyllysaatavuudesta (reikiä nolla).
– Tämä on tosi hyvä hanke. Emme tee sinänsä mitään uutta, vaan teemme tuttuja asioita järjestelmällisemmin ja paremmin, luoden onnistuneempia kauppakokemuksia asiakkaillemme. Paljon on päästy vuoden aikana eteenpäin, jopa megaloikilla kaikilla osa-alueilla, palkitun S-market Pihtiputaan päällikkö Ritva Kumpulainen korostaa.

– Laadun kolmiloikassa ei takerruta lillukanvarsiin, eikä uusia toimintatapoja tehdä raporttien, vaan asiakkaiden takia. Tekeminen tuntuu silloin koko työryhmän näkökulmasta järkevältä ja hyväksi havaitut toimintatavat jäävät elämään, hän jatkaa.

Vähemmän hyllypuutteita

Uusia käytäntöjä on tämän vuoden aikana omaksuttu yksi toisensa perään. Esimerkiksi hyllypuutemittaus tehdään kaikissa S-marketeissa karttaan piirrettyä reittiä seuraten ja samassa järjestyksessä, mikä on johtanut parempaan saatavuuteen.
– Raporttien perusteella saldovirheisiin, jotka ovat suurin syy hyllypuutteisiin, reagoidaan paremmin kuin aiemmin, Jarno selvittää.

Laadukkaampaa heviä

S-marketien hevi-osastot on uudistettu houkuttelevammiksi, ajankohtaisemmiksi ja kokonaisvaltaisesti laadukkaammiksi. Henkilökunnan näkökulmasta ne ovat myös järkevämmin toteutettuja ja helpommin hallittavia.
– Heviin on kiinnitetty todella, todella paljon aiempaa enemmän huomiota. Aamulla kuorman purkamisen jälkeen osastolla tehdään siistiminen ja täyttö puolesta päivästä lähtien aina kahden tunnin välein, eikä vain silloin, kun joku sattuu ehtimään, selvittää saatavuusvastaava Tiina Jääskeläinen Pihtiputaan S-marketista.

Koulutetut hevi-valmentajat, Minna Salonen S-market Karstulasta, Pauliina Pynnönen S-market Kolmikulmasta ja Riina Tukiainen S-market Vaajalasta, ovat kiertäneet toimipaikoissa avustamassa työryhmiä esillepanojen uudistamisessa.
– Hevi-osastoista on saatu positiivisia asiakaspalautteita ja myös omaan silmään näyttää siltä, että tason nosto on onnistunut, Jarno arvioi.

Hymy herkemmässä

Entäpä loikan ensimmäinen askel eli hymy, irtoaako se paremmin? Tämä vaatii Ritvan ja Jarnon mukaan eniten jumppaa, koska ihmiset ovat luonteeltaan erilaisia.
– Lähtökohtana on se, että jokaisen pitää tervehtiä asiakasta. Kun siitä tulee luonteva käytöstapa, alkaa hymy tulla siihen kaveriksi aika helposti, Ritva sanoo.

– Asiakaspalautteiden mukaan hymy on todellakin nyt herkemmässä kuin aiemmin. Harjoitus on siis luonut mestareita, vaikka tässä lajissa kehittymistä riittää loputtomiin, vahvistaa Jarno.

Kategoria: 
Avainsanat: 
Käyttäjän Kristiina Tammitie kuva
Kristiina Tammitie
Jyväskyläläinen vapaa toimittaja kirjoitti mm. Keskimaan juhlavuoden aikana 100 tarinaa Keskimaasta. Keskimaan ajankohtaisia juttuja löydät blogin lisäksi Sinun Etusi -lehdestä ja Keskimaan henkilöstölehdestä.