Seppälän Prisman parturi-kampaamon Facebook-seinälle ilmestyy tasaiseen tahtiin toinen toistaan upeampia hiusluomuksia. Ennen- ja jälkeen-kuvat kertovat henkilökunnan ammattitaidosta, onpa kyse leikkauksesta, värjäyksestä tai juhlakampauksesta.

Prisman parturi-kampaamon kuvakavalkadi somessa on kuin hiusalan ammattilehden viimeisintä numeroa selailisi: trendivärejä ja hiusmuodin uusimpia tuulia, välissä kovassa nosteessa olevan luonnonkosmetiikan tuote-esittelyjä sekä arvokkaita vinkkejä, joilla bad hair day -päivät voi unohtaa. Parturi-kampaamon myyntipäällikkö Marjaana Saikkonen sanoo somen olevan hyvä kanava luoda palvelusta oikeaa mielikuvaa.
– Asiakasomistajiemme joukossa on edelleen ihmisiä, joiden mielestä on hienompaa käydä kampaajalla tyylikkäässä salongissa kuin Prismassa. Kun epäilijä uskaltautuu kuitenkin kerran tulemaan meille, hän todennäköisesti tulee toisenkin kerran. Uudet asiakkaat toteavat saavansa meiltä parempaa palvelua, paremman työn jäljen ja halvemman hinnan, Marjaana toteaa.

Vaikutus puolessa tunnissa

Prisman parturi-kampaamossa työskentelee reilut parikymmentä hiusalan ammattilaista, joiden pitää hallita erilaisia tekniikoita, värioppia, kemiaa ja matematiikkaa. Tärkeitä avuja ovat myös kuuntelemisen ja vaikenemisen taito, tilanteesta riippuen.
– Meillä jokaisella on vakiasiakkaita, joita saamme sillä, että teemme työmme hyvin. Kun on oikein liekeissä, päivän jokainen asiakas on se paras onnistuminen, Prismassa asiakkaiden hiuksia liki 8 vuoden ajan taiteillut Jenni Kuhmonen kuvailee.
– Ilman ajanvarausta toimiva Non-Stop -palvelu on hyvä paikka hommata uusia vakkareita ja solmia asiakaskontakteja. Vaikutuksen tekeminen puolen tunnin aikana vaatii ammattitaitoa, mutta sitä meillä riittää, reilu vuosi sitten porukan vahvistukseksi tullut Nadja Hämäläinen jatkaa.

Vapaat kädet, ihan parasta

Parturi-kampaajien työaika jakautuu likimain tasan Non-Stop- ja ajanvarausasiakkaiden kesken.
– Non-Stopista tekee mielenkiintoista se, että koskaan et voi tietää, minkälaisen asiakkaan saat seuraavaksi istumaan tuoliisi, ja jokainen pitää hoitaa yhtä laadukkaasti. Itsevarmuus kasvaa sitä mukaa, kun penkistä lähtee tyytyväisiä asiakkaita.

Ajanvarauksen kautta hoidetaan pidemmän palveluajan vaativat työt, kuten värjäykset, rakennekäsittelyt ja kampaukset, samoin ripset, kulmat sekä meikit.
– Olemme vilpittömän ylpeitä siitä, mitä teemme ja osaamme. Ihan parasta on, kun asiakas antaa tumma tyvi ja sentti latvasta -pyynnön sijasta vapaat kädet tehdä jotain uutta ja erilaista. Se on aika huikea luottamuksen osoitus, Nadja ja Jenni miettivät.

Aina ajan hermolla

Parturi-kampaamon hyvää fiilistä ruokkii myös kannustava työilmapiiri ja innostava tekemisen meininki.
– Meillä on nyt tosi hyvin yhteen synkkaava porukka. Kannustetaan ja koulutetaan toisiamme, annetaan vinkkejä ja jaetaan ideoita. Jatkuvan ja todella antoisan toisilta oppimisen ohella myös ulkopuolisten koulutusten määrä on meillä ihan toista luokkaa kuin pienillä kilpailijoilla. Siksi olemme todella hyvin ajan hermolla ja perillä alan viimeisimmistä trendeistä, Jenni korostaa.

Kirjoittaja Kristiina Tammitie

Lisää kirjoittajalta Kristiina Tammitie