Tuotteiden saatavuus on yksi keskeinen osa asiakkaan onnistunutta kauppareissua. Kuullessamme asiakkaan sanovan, että ”pitää käydä toisessa kaupassa hakemassa jokin tuote, kun se oli teillä loppu”, meillä on aina parannettavaa suorituksessa. Vaikuttimia on toki hyvin monta, sillä olemme osa pitkää logistista prosessia, jonka eri vaiheissa pitää kaiken olla kohdallaan, jotta varmistamme tuotteiden luotettavan saatavuuden.

Jatkuvan parantamisen näkökulmasta me kehitämme viikoittain eri laatuteemojen kautta toimintaa niin myymälässä, kuin logistiikan eri prosessin osissa taataksemme luotettavan saatavuuden. Tuotteiden saldojen hallinta sekä luotettava päivittäinen saatavuuden mittaaminen ovat tärkeitä tekemisiä, jotka ovat perustana hyvällä tuotesaatavuudelle. Saldojen ja saatavuudenhallinnan lisäksi on tärkeää, että myymälän tuotteille tarkoitetut tilat kohtaavat kysynnän, sillä optimoimme jatkuvasti tarkemmin kerralla toimitettavaa tavaramäärää, jotta se olisi mahdollisimman osuva koko arvoketjun näkökulmasta. Hyvän tuotesaatavuuden ydin muodostuu tasalaatuisesta tekemisestä myymälässä, tekoälyn muodostamista ennusteista sekä alan tehokkaimmasta logistiikkakeskuksesta, joka on integroitu aina tavarantoimittajien ja tuottajien alkulähteille saakka.

Ennustaminen on osa arkea nykyajan myymälässä. Toiminnantehokkuus edellyttää operatiivisellakin tasolla useamman kuukauden ennustamista tulevaan, joka auttaa meitä suunnittelemaan mm. mahdollisimman osuvat henkilöresurssit suhteessa tavaravirtaan. Toisinaan äkilliset muutokset vaikka säässä, liikenteessä tai kilpailutilanteissa voivat aiheuttaa poikkeamia ennusteiden ja toteuman välillä. Isossa kuvassa ennustaminen on kuitenkin tasalaatuisen ja kustannustehokkaan tuotesaatavuuden ydin.

Saatavuus on meille kaikki kaikessa ja teemme joukkueena työtä sen eteen, että onnistumme siinä päivittäin.

#reikianolla
#sinulleparasta
#kaydaanyhdessakaupassa

Kirjoittaja Mikko Junttila

Lisää kirjoittajalta Mikko Junttila