S-marketeissa kautta maan on käynnissä laaja konseptimuutos, jossa myymälät viritetään huippuvireeseen esillepanon ja valikoimien kautta. Trendit ja sesongit tuodaan aiempaa vahvemmin esille. “Asiakkaamme ovat tulleet spontaanisti kehumaan uudistuksen aikaansaannoksia”, kertoo marketpäällikkö Marko Hoffrén Vaajalan S-marketista. 

S-marketien konseptimuutos nostaa isompaan rooliin ajankohtaisuuden ja paikallisuuden. Hedelmä- ja vihannesosastot, Ruokatorit, leipomotuotteet ja panimojuomat nousevat nykyistä merkittävämpään rooliin. Toukokuun aikana Osuuskauppa Keskimaa uudisti Vaajalan, Muuramen, Korpilahden, Äänekosken ja Palokan S-marketit.  

 Kaikkiaan Keskimaalla on Keski-Suomessa 24 S-marketia sekä keväällä uudistunut Mestarin Herkku. Uuteen konseptiin on jo aiemmin remontoitu Kuokkalan, Kolmikulman, Saarijärven, Suolahden, Keuruun, Joutsan ja Kangasniemen S-marketit. Loppuvuoden aikana uudistetaan Jämsän, Jämsänkosken ja Petäjäveden myymälät. 

 Keskimaan S-marketeista suurin on S-market Vaajala, jossa myymäläuudistus näkyy hevi- ja leipäkalusteiden, opasteiden, paistopisteen sekä juomaosaston uusimisen lisäksi Ruokatorin uutena miljöönä. 

– Uusia palveluitamme ovat pakatut Itsudemon sushit, kuumajuomapiste sekä Beijing 8 –dumplingsit. Itse olen eniten innoissani Ruokatorin muutoksesta – se on todella lämminhenkinen, valoisa ja moderni, marketpäällikkö Marko Hoffrén kertoo. 

Vuonna 2013 avattu Vaajalan S-market on kasvattanut asiakasmääriään tasaisesti seitsemän vuoden ajan. Hoffrén kertoo, että kasvu on tullut nimenomaan asiakastoiveita kuuntelemalla ja palautteisiin reagoimalla. Valikoimassa on tällä hetkellä 17 000 tuotetta.  

– Asiakkaamme ovat tulleet spontaanisti kehumaan uudistuksen aikaansaannoksia. Remontti on sujunut poikkeusajasta huolimatta äärimmäisen hyvin ja se on asia, josta koko kotiässän henkilökuntamme saa olla ylpeä, Hoffrén toteaa. 

 

 

Äänekosken S-marketin sisääntulo koki muutoksen 

 Äänekosken 11 vuotta käytössä olleessa S-marketissa uusittiin hevi-, leipä- ja panimokalusteiden lisäksi paistopiste sekä myymälän sisääntulo. 

– Aulassamme sijainnut S-Pankin toimipiste siirtyi kassalinjaston toiseen päähän. S-Pankki sai rauhallisemmat, viihtyisämmät äänieristetyt tilat, ja samalla aulamme muuttui kutsuvammaksi, kertoo marketpäällikkö Katja Soppi. 

Keskimaalla 17 vuotta kaupan alalla työskennellyt Soppi on ehtinyt olla mukana useissa miljööuudistuksissa. Yksikään niistä ei ole edennyt yhtä vaivattomasti kuin toukokuinen remontti. 

– Isoin työ oli purkaa muutamia kookkaita hyllylaivoja, jotta saimme lisätilaa ruokatuotteille ja väljemmät käytävät, joilla mahtuu entistä paremmin asioimaan myös ruuhka-aikoina. Asiakaskokemus nousee jälleen uudelle tasolle – ja asiakkaillehan me tätä työtä teemme. 

– Näkyvin ja tähän mennessä eniten positiivista palautetta saaneet muutokset ovat freesimpi leipäosastomme ja valtavan muodonmuutoksen kokenut juomaosastomme, Soppi kertoo. 

Myös myymälän taustatiloja uudistettiin henkilökunnan viihtyvyyden lisäämiseksi. Kun kiinteistö vuonna 2009 rakennettiin, kuului säädöksiin lepohuoneen rakentaminen rakennuksen koosta johtuen. 

– Lepohuoneeseemme hankittiin sohva, nojatuoleja ja mattoja. Tiimissämme on normaalisti 30 henkilöä, mutta Kauppa-apu-palvelun henkilökunta ja kesätyöntekijät mukaan luettuna meitä on noin 45. Työssäjaksaminen on äärimmäisen tärkeää ja uusittu lepohuoneemme mahdollistaa hetken huokaisun, Soppi päättää. 

 

 

Muuramen S-marketin Ruokatori laajentui 

 Muuramen S-marketin miljööstä uudistettiin hyllynpäädyt, opasteet, hevi- ja leipäkalusteet, juomaosasto sekä paistopiste. Marketpäällikkö Jukka Rasi iloitsee laajentuneesta Ruokatorista.  

– Ruokatorin valikoima laajeni muun muassa salaattien osalta ja saimme kokonaan uutena palveluna maustamisen. Kun asiakas ostaa esimerkiksi lihaa, hän voi valita makuunsa sopivan mausteen tai marinadin. Isompi tiski tarjoaa myös mahdollisuuden näyttävämpiin esillepanoihin, Rasi kertoo ja jatkaa: 

– Toinen kiitosta saanut uudistus on hedelmä- ja vihannesosastolle tullut kylmäkaluste, jossa on tarjolla smoothieta, marjoja, kolmioleipiä ja valmissalaatteja nopeaankin asiointiin. 

Muuramen keskustassa sijaitseva kiinteistö on rakennettu vuonna 1979 ja edellisen kerran sitä remontoitiin 7 vuotta sitten. 

– Muuramessa uudistuksessa on keskitytty enemmän visuaalisuuteen. Hyllyt tavaroineen pysyvät paikoillaan ja siitäkin olemme saaneet muuramelaisilta hyvää palautetta. Nyt myymälämme on entistä houkuttelevampi ja valoisampi, Rasi kehuu. 

 

Korpilahden S-marketissa suurin osa tuotteista vaihtoi paikkaa 

 Korpilahden S-marketissa konseptiuudistus tarkoitti isoa urakkaa tuotteiden järjestyksen suhteen. Tuoteryhmien järkeistämisen myötä uusille asiakkaiden toivomille tuotteille, kuten pastoille, kastikkeille, jälkiruoille ja nuudeleille, saatiin runsaasti tilaa. Ajankohtaiset kausituotteet pääsevät entistä paremmin esiin. 

– Myymälämme on uudistettu niin sisältä kuin ulkoa: ulkopuolella asiakkaitamme tervehtivät uudet ikkunateippaukset ja sisällä muutos on ollut kiitelty, odotettu ja kaikin puolin huikea. Teimme lämmöllä kylän parasta kauppaa, marketpäällikkö Johanna Kupari kertoo. 

Vuonna 2013 edellisen kerran remontoitu ruokakauppa sai freesin hedelmä- ja vihannesosaston sekä leipä- ja panimokalusteet ja uuden konditoriakaapin.  

– Kolmen viikon remontin aikana 95 prosenttia tuotteista vaihtoi paikkaa. Kolmen viikon rypistys tehtiin hyvällä energialla ja innolla – meillä kaikilla on sama asenne siitä, että omasta kaupasta saa olla ylpeä ja tämä uusi raikas visuaalinen ilme nähtiin kokonaisvaltaisena piristysruiskeena näyttävine esillepanoineen, Kupari toteaa. 

– Asiakkaidemme reaktiot ovat olleet todella positiivisia. Heti sisään astuttaessa valaistus, uudet diginäytöt ja hedelmä- ja vihannesosasto houkuttelevat kiertelemään ja tutustumaan. 

 

Palokan S-marketiin kolme mini-pikakassaa 

Osuuskauppa Keskimaalla 28 vuotta työskennellyt Petri Kuikka on ollut uudistamassa lukuisia myymälöitä Jyväskylän Savelassa ja Kolmikulmassa sekä Hankasalmella, Niemisjärvellä ja Suolahdessa. Palokan S-marketissa marketpäällikkönä työskentelevä Kuikka kertoo, että kiinteistöä on aikaisemmin remontoitu yli vuosikymmen sitten. 

– Muutos uuteen ilmeeseen on ollut todella odotettu. Muun muassa kylmäkalusteemme muuttuivat energiatehokkaammiksi ja ovellisiksi. Kassaosastomme puolestaan muuttui siten, että neljän tavallisen kassan sijaan meillä on kolme tavallista kassaa ja kolme mini-pikakassaa, Kuikka iloitsee. 

 Mini-pikakassa on toiminnoiltaan samanlainen kuin esimerkiksi Prismojen ja Mestarin Herkun itsepalvelukassat, mutta niillä ei pysty ostamaan alennus- ja ikärajatuotteita. Nopean asioinnin mahdollistavilla mini-pikakassoilla ei ole henkilökuntaa, vaan niitä valvotaan kassapisteiltä ja valvontakameroista. 

Palokan S-marketissa vaihdettiin kaikki tuotehyllyt juoma-, leipä-, hedelmä- ja vihannesosastoa myöten.  

– Remontoimme myös henkilökunnan taukohuoneen lattiasta kattoon. Tila on nyt äänieristetympi ja viihtyisämpi uusine maisematapetteineen. Henkilökuntamme on tehnyt valtavan hienon työn uudistuksen eteen. Esimerkiksi tuotehyllyjen siirtoihin olimme varanneet neljä viikkoa yövuorolaisia, mutta urakka sujuikin kahdessa viikossa, Kuikka kiittelee. 

Vaikuta uudistuneiden S-marketien valikoimaan esittämällä tuotetoive sähköisesti sivustolla sinunetusi.fi/toive. Voit valita valikosta Korpilahden, VaajalanPalokan, Muuramen ja Äänekosken myymälät. Tuotetoiveen jättäminen tapahtuu nimettömänä. 

Mistä on kysymys – S-marketien konseptiuudistus 

  • S-ryhmällä on Suomessa 440 S-marketia, jotka uudistetaan parin vuoden sisällä. 
  • Myymälämiljööt muuttuvat väljemmiksi, valoisammiksi ja modernimmaksi.  
  • Valikoimia räätälöidään mahdollisimman hyvin paikallista kysyntää vastaavaksi. 
  • Osassa myymälöissä tehdään myymälän perusparannusta ja kunnostusta muun muassa energiatehokkuuteen liittyen. 
  • Edellisen kerran ketjun ilmettä on virkistetty kymmenisen vuotta sitten. 
Katja Ruokamo

Kirjoittaja Katja Ruokamo

Lisää kirjoittajalta Katja Ruokamo