Skip to main content

1980-luvulla, maakunnan kattavan alueosuuskaupan syntymisen jälkeen Keskimaassa lähdettiin määrätietoisesti kehittämään jäsenille tarkoitettuja etuja ja palveluja. Seuraavien vuosikymmenten menestyksen keskeisimmäksi selittäjäksi onkin arvioitu sitä, että Keskimaa onnistui hyvässä etuajassa muuttamaan osuuskauppaan liitetyn vanhakantaisen jäsenyysajattelun tulevaisuuteen suuntaavaksi asiakkuusajatteluksi.

Asiakasomistajaohjelman kehittäminen aloitettiin 1980-luvun lopulla. Ensimmäiset osuuskaupat – Keskimaa kärkijoukossa ¬¬– luopuivat ostohyvityksistä ja ottivat käyttöön ostojen määrään suhteutetun bonusjärjestelmän. Tienraivaajien perässä tulivat muut osuuskaupat. Vuonna 1994 ostojen mukaisesti kasvava Bonus oli käytössä koko valtakunnassa.
Omistajien palkitsemisjärjestelmän kehittäjien pieneen pioneerijoukkoon kuulunut, SOK:ssa pitkän uran tehnyt Kalle Sääskilahti muistelee lähtötilannetta:
– Keskimaassa lähdettiin kehittämään bonusjärjestelmää, jota monissa muissa osuuskaupoissa kuvailtiin tuloksen hävittämisjärjestelmäksi. Asenteet osuustoimintaa ja jäseniä kohtaan olivat vähätteleviä, jopa vihamielisiä. Yleisesti puhuttiin köyhästä ja ymmärtämättömästä jäsenkunnasta.

Vuonna 1989 Keskimaassa otettiin käyttöön laitteet, joilla jäsenkortin näyttäneiden ostotiedot kirjattiin automaattisesti tietojärjestelemään. Järjestelmän kehittäminen jatkui voimakkaana koko 1990-luvun ajan.
Bonuksen yläraja oli 3 % kuukausiostoista vuoden 2003 marraskuuhun saakka. Tuolloin toteutettiin uudistus, jossa Bonuksen määrä nostettiin viiteen prosenttiin ja bonustaulukko sai nykyisen muotonsa.

Kristiina Tammitie

Kirjoittaja Kristiina Tammitie

Lisää kirjoittajalta Kristiina Tammitie