Skip to main content

Muinoin viljelijät toivat kauppaan suoraan myytäväksi erilaisia tuotteita, esimerkiksi perunoita, jauhoja ja maitoa. Sittemmin teollistuminen ja kaupan vahva ketjuuntuminen siirsivät tavarapelin likimain kokonaan kaupan omien logistiikkakeskusten hoidettavaksi. Suora yhteys tavarantoimittajan ja vähittäiskaupan väliltä katosi, eikä paikallisia tuotteita omasta lähikaupasta juuri löytynyt – paitsi tietysti silloin, jos lähialueella sattui toimimaan iso valtakunnallinen elintarvikefirma.

Viime vuosina Keskimaan valikoimissa on paikalliset tuotteet ovat nousseen uuteen kukoistukseen. Pienet mikroyrityksetkin saavat tuotteensa myyntiin Keskimaalle, yhteen tai useampaan myymälään, oman tuotantokapasiteettinsa mukaisesti. Edellytyksenä tietysti on, että tuote on laadukas ja sen valmistus tapahtuu lakien ja asetusten mukaisesti.  

Tänä vuonna Keskimaalla on jo toista sataa keskisuomalaista tavarantoimittajaa, joista suurin osa on varsin pieniä elintarvikeketjun toimijoita. Keskisuomalaisia tuotteita Keskimaan päivittäistavarakauppojen valikoimissa on tätä nykyä 4 500. Paikallisten tuotteiden vuosimyynti on yli 30 miljoonaa euroa. 

Pieniltä tavarantoimittajilta on kyselty eri yhteyksissä kokemuksia yhteistyöstä Keskimaan kanssa. Tässä muutamia kommentteja:

– Osuuskauppa on luotettava kumppani, joka pitää sanansa.

– Tärkeät asiat on etukäteen sovittu ja vähemmän tärkeistä neuvotellaan tapauskohtaisesti.

– Yhteisiä pelisääntöjä noudatetaan oppikirjamaiseen tyyliin.

– Hintaneuvottelut on aina käyty hyvässä hengessä.

– Lähtökohtana on, että toiminnan pitää olla kannattavaa molemmille osapuolille.

– Kasvua hakeville yrityksille annetaan mahdollisuuksia ja avataan yhden osuuskaupan kautta ovia valtakunnallisille markkinoille.

– Uudelle yritykselle on ensiarvoisen tärkeää saada kumppaniksi osuuskauppa, joka auttaa, opastaa sekä pelaa sääntöjen ja sopimusten mukaisesti.

 

Kristiina Tammitie

Kirjoittaja Kristiina Tammitie

Lisää kirjoittajalta Kristiina Tammitie

Leave a Reply