Ammattiin opiskelevien nuorten työpaikkaohjaaminen viedään Keskimaassa tänä vuonna uudelle tasolle.
Työssäoppijoiden koutsit tekevät toimipaikoissa arvokasta työtä.

Meillä on ammattiin opiskelevia työssäoppijoita liki kaikissa toimipaikoissa, vuoden mittaan yhteensä useita satoja. Yksiköissä työhönsä sitoutuneet työpaikkaohjaajat eli koutsit suunnittelevat työssäoppimisen sisältöä, ohjaavat opiskelijoita ja arvioivat heidän onnistumisiaan.
– Koutsimme luotsaavat ammattitaitoisella ja esimerkillisellä otteella opiskelijat parhaimpiin tuloksiin, rekrytointiasiantuntija Riina Nuutinen kiittelee.

Tulevaisuuden työkavereita

Työpaikkaohjauksella luodaan suunta harjoittelijalle ja hänen oppimiselleen.
– Ja harjoittelustahan jäädään usein jo kouluaikana tai hakeudutaan viimeistään valmistumisen jälkeen meille töihin. Laadukkaalla työpaikkaohjaamisella voimme kirkastaa työnantajamielikuvaamme entisestään ja varmistaa näin, että meillä riittää työkavereita jatkossakin.
Taidokas työpaikkaohjaaminen helpottaa arjen sujuvuutta myös työryhmän näkökulmasta.
– Kun työpaikkaohjaaminen on suunnitelmallista, tasalaatuista ja innostavaa, opiskelija tai uusi työkaveri oppii uudet ja vaikeatkin asiat jouhevammin. Ammattitaitoiset työpaikkaohjaajat tekevät työssäoppijoista osaavia ja arvostettuja työryhmän jäseniä, Riina toteaa.

Vertaistukea ja valmennusta

Koutsin työ on haasteellista, sillä jokainen tulokas oppii asioita eri tavalla ja tarvitsee erilaista ohjausta.
– Välillä työpaikkaohjaajakin joutuu tilanteeseen, jossa ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Vertaistuen saamiseksi olemme perustaneet Workplaceen toimialarajattoman Keskimaan koutsit -työpaikkaohjaajaverkoston, jossa voi nopeasti ja vaivattomasti kysellä kollegoilta apua tai jakaa kiperiä kokemuksia muille.
Yhteistyössä Gradian kanssa työpaikkaohjaajia myös valmennetaan ja heille tarjotaan Webinaareja erilaisista aiheista, ensimmäisenä teemana haastavat ohjaustilanteet ja harjoittelijan motivointi.
– Työpaikkaohjaajan tukena on aina myös oppilaitos, josta opiskelija tulee. Opettajalta saa ja pitää pyytää apua ohjaukseen ja sen suunnitteluun, vaikka opiskelija on aina viime kädessä vastuussa omasta oppimisestaan, Riina painottaa.

Työpaikkaohjaamisen muistilista toimipaikalle:

  • Varataan aikaa suunnitteluun, ohjaukseen ja perehdytykseen.
  • Otetaan opiskelija vastaan työhön ja työyhteisöön uutena työkaverina.
  • Kysytään ja haastetaan opiskelijaa: työssäoppimisessa tapahtuu kasvua ammattiin ja työelämään.
  • Innostutaan ja innostetaan – esimerkki ja hyvä tsemppi ei ojaan kaada!
Millainen on hyvä työpaikkaohjaaja?
Kysyimme koutsien Workplace-verkostossa, minkälainen on hyvä työpaikkaohjaaja. Muun muassa tällaisia vastauksia saimme:

  • Ottaa nuoren mukaan koko työyhteisöön, jotta hän tuntee kuuluvansa joukkoon.
  • Tekee suurella sydämellä työpaikkaohjaajan työtä. Perehdyttää kunnolla. Antaa vastuuta. Antaa rakentavaa, mutta ennen kaikkea positiivista palautetta.
  • Huomio jokaisen perehdytettävän yksilönä. Pyrkii kartoittamaan jokaisen oppimistavan ja näin on helpompi opastaa ja auttaa. Keskustelee, kuuntelee, innostaa oppimaan uusia asioita. Positiivinen palaute lisää onnistumisen tunnetta ja näin ollen myös halua oppia lisää.

Kirjoittaja Kristiina Tammitie

Lisää kirjoittajalta Kristiina Tammitie