Tervetuloa Osuuskauppa Keskimaan Kauppa-apuun!

Keskimaan Kauppa-apu on ruoan nouto- ja kotiinkuljetuspalvelu.
Tavoitteenamme on varmistaa ruoan ja päivittäistavaroiden turvallinen saanti ruoan verkkokaupan avulla.
Kauppa-apu on saatavilla kaikista Keskimaan S-marketeista ja Saleista sekä kolmesta ABC-marketista. Lisäksi Seppälän Prismalla ja Mestarin Herkulla on oma Kauppakassi-palvelunsa.

Kauppa-avussa asiakas luo ostoslistan osoitteessa foodie.fi, kopioi ostoslistan Kauppa-avun tilauslomakkeelle ja varaa nouto- tai kotiinkuljetusajan. Asiakkaan valitsemat tuotteet kerätään toimipaikassa valmiiksi kasseihin ja ne noudetaan tai toimitetaan sovittuna aikana. Osa toimipaikoista tarjoaa vain noutomahdollisuuden. Kauppa-apu -palvelun laajuuden sekä hinnat näet toimipaikkojen tilaussivuilta. Huomioithan, että ikäraja-rajoitettuja tuotteita voit tilata vain, jos noudat ostokset itse.

Tarkemmat ohjeet tilauslomakkeen täyttämiseen löydät “tilausohjeet”-välilehdeltä.
Vaikka palvelu toimii älypuhelimella, suosittelemme käyttöä tietokoneen selaimella.

Voit käyttää myös puhelinpalveluamme. Puhelinpalvelu auttaa tilausten tekemisessä ma–pe klo 8–16. Puhelinpalvelun numero on 0100 4044 (0,76€/min + pvm)

Miten ostokset maksetaan?

Kauppa-avun kautta tehdyt ruokatilaukset maksetaan noudattaessa korttimaksuna, ellet ole ruokatili- tai laskutustiliasiakas. Sähköpostiisi saapuneesta tilausvahvistuksesta löydät tarkemmat ohjeet.

Mikäli ostokset toimitetaan sinulle kotiin, maksu tapahtuu maksukortilla kuljettajalle tai ruoka-/laskutilille tilaamalla.
Kauppa-apu-palvelu ei kuulu voimassaolevien alennusten piiriin.

Laskutusasiakkuus riskiryhmille

Osuuskauppa Keskimaa on päättänyt avata koronatilanteen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi yli 70 -vuotiaille laskutustiliasiakkuuksia hakemuksen perusteella vuoden 2020 loppuun asti. Tällä toimintatavalla pyritään varmistamaan riskiryhmien ruokahuolto poikkeustilanteessa.

Täytä ja palauta henkilökohtaisesti laskutustilihakemus (luottomyyntisopimus) haluamaasi toimipaikkaan allekirjoitettuna. Toimipaikassa tarkastamme henkilöllisyyden ja henkilötietojen oikeellisuuden lomakkeella.

Myönteisen luottopäätöksen jälkeen toimipaikka avaa asiakkuuden ja ilmoittaa siitä puhelimitse tai sähköpostilla.

Osuuskauppa Keskimaa varaa oikeuden lopettaa nämä poikkeustilanteessa avatut laskutustilit vuoden 2020 lopun jälkeen.

> Luottomyyntisopimus
> Liite sopimukseen

Tilausohjeet

1. Suunnittele ostoksesi.
Suunnittele ostoksesi etukäteen, koska tilausta ei voi muuttaa tai täydentää jälkeenpäin. Kauppa-avun tilaus kannattaa tehdä älypuhelimen sijaan tietokoneella.

2. Valitse Foodie.fi-sivulta haluamasi Keskimaan S-marketin valikoima.
Tilaussivulta löydät linkin ko. kaupan valikoimaan Foodiessa.

3. Kerää tuotteet ostoslistallesi.
Ostoslistan laatiminen ei vaadi kirjautumista tai oman profiilin luomista Foodie.fi-palveluun, mutta sellainen kannattaa toki luoda, esim. ostoslistan tallentamista varten.
Löydät Tuotteet-valikosta ruoka- ja käyttötavarat kategorioittain. Voit käyttää myös hakua. Kun olet löytänyt haluamasi tuotteen, siirrä hiiren osoitin tuotekuvan päälle ja valitse kuinka monta kappaletta tuotetta haluat. Tuote siirtyy ostoslistallesi painamalla + -merkkiä.

4. Tarkista ostoslistasi.
Kun olet valinnut kaikki haluamasi tuotteet ostoslistaasi, voit tarkastella sitä viemällä hiiren osoittimen oikeassa yläreunassa sijaitsevan ostoskärry-kuvakkeen kohdalle. Tuolloin ostoslistasi avautuu luettavaksi ja sen alaosassa näkyy painike ”Näytä ostoslista”. Tarkista vielä ostoslistasi sisältö.

5. Ostoslistan kopiointi
Kun ostoslista on tehty ja tarkistettu, on vuorossa ostoslistan siirtäminen tällä sivustolla olevalle lomakkeelle.

Valitse ostoslistasi yläosasta kohta ”Tulosta”. Tarkoitus ei ole tulostaa ostoslistaa paperille, vaan luoda siitä tulostusnäkymä. Huom. voit myös tallentaa ostoslistan Foodie-palveluun, jolloin voit seuraavalla kerralla käyttää sitä ostostesi runkona.

Painaessasi ”Tulosta”-painiketta eteesi tulee tulostusikkuna, jonka voit sulkea. Nyt näet laatimasi ostoslistan yksinkertaisessa muodossa ilman tuotekuvia. Valitse koko ostoslistan sisältö. Se onnistuu helpoiten painamalla näppäimistöltäsi näppäinyhdistelmää ctrl + a (tai Mac-tietokoneilla command + a), mikä valitsee kaiken ja tämän jälkeen ctrl+c (command+c), eli “kopioi” Voit valita listan myös hiirellä vetämällä ja kopioida sen sitten.

Nyt olet luonut ostoslistan ja kopioinut sen tietokoneesi leikepöydälle. Seuraavaksi pääset viimeistelemään tilauksen Keskimaan kauppa-apu -sivulla.

6. Palvelun valitseminen.
Siirry takaisin tälle sivulle. Valitse ensimmäisenä Tilauslomake-välilehdeltä  oma lähitoimipaikkasi. Toimipaikan oma tilaussivu avautuu omaan ikkunaan/välilehteen. Huomioi, että toimipaikan on oltava sama kuin aiemmin Foodie.fi-sivustolla valitsemasi toimipaikka.

7. Tilaussivu.
Seuraa tilaussivulla lomakkeen antamia ohjeita valitaksesi toimipaikan, halutun ajan sekä mahdollisen kuljetuksen, mikäli se on ko. toimipaikassa mahdollista.

Kun olet valinnut noutoajan, pääset lomakkeelle kirjoittamaan tietosi ja liittämään ostoslistasi.

Tilauksen voi tehdä aikaisintaan seuraavalle päivälle ja maksimissaan viikon päähän. Viikonloppuisin ja pyhinä ei palvelu ole käytettävissä.

8. Täytä omat tietosi.
Täytä lomakkeelle nimesi, puhelinnumerosi, sähköpostiosoitteesi, katuosoitteesi, postinumerosi ja postitoimipaikkasi. Nämä tiedot ovat pakollisia tilauksen tekemiseksi.

Jos olet ruokatili- tai laskutustiliasiakas, lisää asiakasnumerosi sille varattuun kenttään.

Tarkista, että antamasi sähköpostiosoite ja puhelinnumero on kirjoitettu oikein. Tilausvahvistus saapuu sähköpostitse ja tekstiviestillä.

9. Liitä ostoslistasi.
Lomakkeessa on tekstikenttä, johon voit nyt liittää ostoslistasi komennolla ctrl + v (Mac-käyttäjillä näppäinkomento on command + v). Jos sinulla on jotain lisätoiveita tai terveisiä toimipaikalle, voit lisätä ne “Muut terveiset” -kenttään.

Kun lomakkeella on kaikki tiedot ja olet liittänyt ostoslistasi, paina ”Seuraava”.

12. Tilauksen vahvistus.
Saat ilmoittamaasi sähköpostiin ja puhelinnumeroon tilausvahvistuksen, joka sinun on säilytettävä. Viestissä on ostoslistasi lisäksi ohjeet ostosten noutoa varten ja yhteystiedot toimipaikkaan.

> Tilauslomakkeelle

Tilaus

Luethan tilausohjeet ja teet ostoslistasi valmiiksi Foodiessa ennen tilauslomakkeen lähettämistä!

Aloita valitsemalla haluamasi toimipaikka alta. Toimipaikan tilaussivu avautuu uuteen ikkunaan/välilehteen, joten voit tarvittaessa palata näihin ohjeisiin helposti.

Nouto- ja kotiinkuljetus

Seuraavissa toimipaikoissa on saatavilla keräyspalvelun lisäksi myös kotiinkuljetus.

Vain nouto

Muissa toimipaikoissa on saatavilla ostosten keräyspalvelu ilman kotiinkuljetusta.

Osuuskauppa Keskimaan Kauppa-apu -palvelun asiakasrekisteri
TIETOSUOJASELOSTE (1.4.2020 alkaen)
Euroopan Unionin yleinen tietosuoja-asetus (EU) 2016/679, artiklat 12, 13, 14 ja 19

1. Rekisterinpitäjä
Osuuskauppa Keskimaa
PL 176, 40101 Jyväskylä
Ahjokatu 7, 40320 Jyväskylä
Y-tunnus: 0208265-2

2. Tietosuojavastaavan yhteystiedot
tietosuojavastaava@sok.fi

3. Rekisteriasioita hoitava henkilön yhteystiedot
tietosuoja.keskimaa@sok.fi

4. Rekisterin nimi
Osuuskauppa Keskimaan Kauppa-apu -palvelun asiakasrekisteri

5. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena on tuottaa ruokaostosten keräys, nouto ja toimitus asiakkaan valitsemassa Osuuskauppa Keskimaan toimipaikassa Kauppa-apu -palvelua käyttäen. Palvelussa asiakas voi lähettää tilauksen toimipaikkaan tai tilauksia käsittelevään tilauskeskukseen keräystä ja toimitusta varten.

6. Henkilötietojen käsittelyn peruste
Art. 6.1 b) Sopimus
Henkilötietoja käsitellään Osuuskauppa Keskimaan ja asiakkaan välisen sopimuksen toteuttamiseksi.

7. Kuvaus rekisterinpitäjän oikeutetusta edusta
Henkilötietojen käsittely ei perustu rekisteripitäjän oikeutettuun etuun.

8. Käsiteltävät henkilötiedot
Osuuskaupan Kauppa-apu -palvelun toteuttamiseen ja liittyviin palveluihin käsittelemät tiedot:

  • Etu- ja sukunimi
  • Katuosoite, postinumero, toimipaikka
  • Puhelinnumero
  • Sähköpostiosoite
  • Mahdollinen ruokatili tai laskutustilinumero
  • Tilauksen tiedot

9. Käsiteltävät henkilötietoryhmät
Asiakkaan yhteystiedot.

10. Tietolähde ja kuvaus tietolähteistä, mikäli tiedot on kerätty julkisista lähteistä
Tiedot saadaan asiakkaalta itseltään.

11. Henkilötietojen vastaanottajat
Henkilötietoja käsitellään tässä selosteessa määriteltyihin tarkoituksiin sähköisissä järjestelmissä ja palveluissa. Käytämme ulkoisia palvelukumppaneita järjestelmä- ja tukipalveluiden tuottamisessa. Henkilötietoja voidaan siirtää käytössä oleville palvelukumppaneille siltä osin, kun nämä osallistuvat toimenpiteiden toteuttamiseen saadun toimeksiannon puitteissa.
Henkilötietoja käsitellään Suomessa / Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen sisällä.
Huolehdimme kumppaneidemme henkilötietojen suojan riittävästä tasosta lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Tietojen voidaan luovuttaa viranomaisille voimassaolevan lainsäädännön sallimissa ja velvoittamissa rajoissa esimerkiksi viranomaisten tietopyyntöihin vastattaessa.

12. Henkilötiedon siirrot kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle ja käytetyt suojatakeet
Emme siirrä henkilötietoja kolmansiin maihin Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle tai kansainvälisille järjestöille.

13. Henkilötietojen säilytysaika tai säilytysajan määrittämisen kriteerit
Tämän selosteen mukaisia henkilötietoja säilytetään ainoastaan niin kauan ja siinä laajuudessa kuin ne ovat tarpeellisia ja rekisterinpitäjä hyödyntää niitä ilmoitettuihin käsittelytarkoituksiin liittyvässä toiminnassa.

14. Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyllä henkilöllä on seuraavat oikeudet:
• Oikeus saada pääsy henkilötietoihin
• Oikeus tietojen oikaisemiseen
• Oikeus tietojen poistamiseen (elinkaaren päättyessä tai mikäli käsittely on lainvastaista)
• Oikeus käsittelyn rajoittamiseen (tietojen oikeellisuuden kiistäminen tai lainvastainen käsittely) (mikäli tietojen paikkansapitävyys on kiistetty tai käsittely on lainvastaista)
• Oikeus peruuttaa suostumus (suoramarkkinointi)
• Vastustamisoikeus (suoramarkkinointi)
• Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen (automaattisen käsittelyn osalta) automaattisen käsittelyn osalta
• Oikeus saada tieto henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta
Jos henkilö haluaa käyttää oikeuksiaan tai saada lisätietoa henkilötietojensa käsittelystä, hän voi olla yhteydessä tässä selosteessa mainittuun rekisterinpitäjään.
Henkilöllä on myös oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos hän katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan soveltuvaa tietosuojasääntelyä.

15. Suostumuksen peruuttaminen
Henkilötietojen käsittely ei perustu suostumukseen.

16. Henkilötiedon antamatta jättämisen vaikutukset sopimukselle
Palvelua ei voida toteuttaa

17. Automatisoidun päätöksenteon tai profiloinnin merkitykselliset tiedot
Henkilötietojen käsittelyyn ei liity automatisoitua päätöksentekoa eikä henkilötietojen perusteella tehdä profilointia.

18. Henkilötietojen käsittelyn vaikutukset ja yleinen kuvaus teknisistä ja organisatorisista turvatoimista
Suojaamme henkilötietoja huolellisesti koko niiden elinkaaren ajan käyttämällä asianmukaisia tietosuoja- ja tietoturvallisuuskeinoja. Rekisterin järjestelmätoimittajat käsittelevät henkilötietoja tietoturvallisissa palvelintiloissa. Pääsyä henkilötietoihin on rajoitettu ja henkilöstöllä on salassapitovelvollisuus.
S-ryhmässä suojaamme henkilötietoja muun muassa ennakoivalla riskienhallinnalla ja turvallisuussuunnittelulla, tietoliikenteen suojakeinoin ja käyttämällä turvallisia laitetiloja, kulunvalvontaa ja turvallisuusjärjestelmiä. Henkilötietoja sisältävät fyysiset asiakirjat säilytetään alkukäsittelyn jälkeen lukituissa ja paloturvallisissa säilytystiloissa. Käyttöoikeuksien myöntäminen ja seuranta on hallittua. Koulutamme henkilötietojen käsittelyyn osallistuvaa henkilökuntaamme säännöllisesti ja huolehdimme siitä, että myös yhteistyökumppaniemme henkilöstö ymmärtää henkilötietojen luottamuksellisen luonteen ja turvallisen käsittelyn merkityksen. Valitsemme käyttämämme alihankkijat huolellisesti. Päivitämme jatkuvasti sisäisiä käytäntöjämme ja ohjeitamme.
Jos kaikista suojatoimistamme huolimatta henkilötiedot joutuvat vääriin käsiin, on mahdollista, että henkilötietoja käytetään väärin. Jos havaitsemme tällaisen tapahtuman, ryhdymme viipymättä selvittämään sitä ja pyrimme estämään aiheutuvat vahingot. Informoimme tietoturvaloukkauksesta tarvittavia viranomaisia ja rekisteröityjä lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.